Снимка: iStock
Какви са новите идеи за мерки и санкции, с които ще се дисциплинират учениците в клас?
В студиото на „Твоят ден“ директорът на 51-во СУ „Елисавета Багряна“ Асен Александров и Зорница Трифонова от Асоциация „Родители“ коментираха предстоящите промени в образованието. Двамата подчертаха нуждата от цялостен подход, който да надхвърли простото добавяне на нови предмети.
„Реформата предполага оглеждане на цялата система и на всички нужди, които има. Те са много. Училището не е само място за знания по дисциплини, а и за развитие на социални умения“, посочи Зорница Трифонова. Тя подчерта, че целта на образованието не е просто подготовка за изпити, а за живота.
Новият пакет от образователни промени ще бъде гласуван през есента
Асен Александров допълни, че предлаганите мерки са значително повече от дискутираните в публичното пространство: „Предложенията са поне 20-30 и обхващат различни аспекти. Много важен акцент са формиращото оценяване и това на социално-емоционалните умения. Голяма промяна има и в начина, по който ще се квалифицират учителите, както и в ежегодната оценка на техния труд“.
По думите му се предвижда увеличаване на часовете по математика с около 20-25%, като едновременно с това се запазва и фокусът върху българския език и литература. „Оказва се, че при комуникацията с изкуствен интелект са еднакво важни както математическите умения, така и умението да формулираш мисълта си. Радвам се, че и хуманитарните, и математическите дисциплини се увеличават“, коментира Александров.
Относно новия предмет „Добродетели и религия“ директорът на 51-во СУ уточни, че учениците ще могат да избират дали да изучават ценности или религия: „Няма нито едно дете, което да учи религия, ако не иска. Ще се намерят подготвени преподаватели за всеки избор, но няма да се допуска непрофесионално преподаване от хора без лиценз“.
Има концепция за промяна на програмите и плановете на учебните заведения
Зорница Трифонова обаче изрази притеснение, че разделянето на децата може да попречи на възпитателния ефект на предмета: „Най-добрият начин да се учат добродетели е, когато децата са заедно, като група. Ако в един клас едни учат религия, а други добродетели, ще липсва общото преживяване и съвместното изграждане на ценности“.
И двамата гости се обединиха около мнението, че реформата трябва да има ясна визия за бъдещето и да подготвя децата не само за изпити, а за реалния живот, в който те ще трябва да прилагат знанията и уменията си.
Редактор: Цветина ПетковаПоследвайте ни