Снимка: БТА
Това разпореди вицепремиерът Гроздан Караджов
Вицепремиерът Гроздан Караджов разпореди правителственият „Фалкон“ да бъде продаден на търг с явно наддаване.
„Възлагам на ръководството на Държавния авиационен оператор правителственият самолет „Фалкон“ да бъде продаден на търг с явно наддаване. Така можем да постигнем максималната възможна цена“, заяви той в своя Facebook профил. Решението идва след анализ на разходите за поддръжка и експлоатация на машината за последните 10 години.
Гвоздейков: Няма риск държавният авиационен оператор да спре работа заради липса на гориво
„Правителственият „Фалкон“ струва на държавния бюджет средно около 4.4 млн. лева годишно при едва 290 часа средна годишна експлоатация. Само задължителният основен ремонт на самолета през настоящата година възлиза на 6.76 млн. лева. Дори без да взимаме предвид тази колосална сума, текущите ремонти на „Фалкона“ са ни стрували средно по половин милион лева годишно, докато за ремонта на другия правителствен самолет – Airbus А319, сме заплащали 5 пъти по-малко. Но не само ремонтът, а и ежегодните специализирани наземно и тренажорно обучения на пилотите и техническия персонал за малкия самолет са били петкратно по-скъпи“, заявява Караджов.
Той подчерта, че няма належаща необходимост от поддържането на летателното средство, тъй като другият правителствен самолет – Airbus A319, е по-голям, по-икономичен и напълно достатъчен за нуждите на държавните институции.
Пожар изпепели няколко автобуса, два буса и леки коли в Костинброд (ВИДЕО+СНИМКИ)
Транспортният министър заяви, че средствата от продажбата и тези, спестени от поддръжката на държавния самолет, могат да бъдат насочени към области с много по-висока обществена значимост, като закупуване на въздушна техника за гасене на горски пожари, изграждане на капацитет за въздушно търсене и спасяване (SAR), както и допълнително обучение на летателни и спасителни екипажи.
„Животът и здравето на гражданите трябва да са на първо място, а опазването на природата - веднага след тях. Колкото повече възможности за бърза реакция имаме, толкова по-ефективни можем да бъдем в критични моменти“, подчертава вицепремиерът.
„В момента имаме два представителни самолета, като летим средно едва 315 часа. Това е изчислено за всичките 10 години назад. Часовете са малко дори за една машина. Поддържането на две ни струва над 10 милиона лева годишно. България не е на хала, в който да поддържа две машини, и ако трябва да избираме — това е в моите компетенции, и моето решение е да се освободя от по-скъпата”, заяви пред журналисти Гроздан Караджов.
Falcon 2000 е договорен през 1999 г. и закупен по времето на правителството на Иван Костов за около 42 милиона долара. Доставен е през 2001 г. и е предназначен за регионални полети с двучленен екипаж и до осем пътници. Основната му функция е превоз на президента, премиера и официални държавни делегации. Заради това самолетът е оборудван със специализирана комуникационна техника и системи за сигурност.
Кристиян Кръстев, бивш министър на транспорта, коментира, че подобно решение не би било прецедент в Европа, а функциите на авиоотряда могат да бъдат прехвърлени към частен оператор или националния превозвач, който вече разполага с нови самолети.
„Би могло спокойно да се ползва капацитетът на Bulgaria Air“, спомена още той.
♦ Лидерът на "ДПС-Ново начало" Делян Пеевски предложи закриването на правителствения авиоотряд. Според формацията това е структура с един самолет и над сто души персонал, за която от бюджета се плащат десетки милиони годишно.
От партията подкрепиха решението на министъра на транспорта Гроздан Караджов правителството да се откаже от скъпия правителствен “Фалкон”. Според хората на Пеевски това са излишни разходи за лукс и разточителство, несъответстващи на ефективността и демонстрация, която дразни хората и не приляга на европейските стандарти и практики.
"Трябва да се сложи край на възможността с парите на данъкоплатците - с правителствения самолет да се организират екзотични воаяжи до далечни дестинации. Този вид държавен туризъм, плащан скъпо и прескъпо от хората, е абсолютно неприемлив и на това трябва да се сложи край. Тези милиони трябва незабавно да бъдат пренасочени за осигуряването на летателна техника и персонал за спасяване на живота, здравето и имуществото на хората - въздушни линейки и специализирана летателна техника за гасене на пожари" - тази позиция изразяват от "ДПС-Ново начало".
Според лидера на "ДПС-Ново начало" що се отнася до представителните нужди на премиер, президент и председател на НС, за това има вече установени европейски практики и може се намери разумно решение с националния превозвач.
Последва отговор от министъра на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов. Той обясни, че няма правомощията да закрие авиоотряда. „Това решение трябва да се вземе от Съвета за съвместно управление и впоследствие от Министерския съвет, тъй като към авиоотряда има и персонал за поддръжка на зали, в които се посрещат чуждестранни делегации”, подчерта ресорният министър. Той изрази готовност да предостави всякаква информация на лидерите на съвместното управление. В отряда работят около 150 души, посочи вицепремиерът.
Последвайте ни