Ултиматумът на железничарите е до петък, но засега дати за протести и стачки не са обсъждани

БДЖ е пред стачка. Синдикати заплашват, че ако до края на седмицата няма решение на въпроса с блокираните сметки на компанията и с колективния трудов договор, ще започнат протести. Богомил Грозев продължава да следи темата.


Риск от спирането на влаковете има - или при евентуална стачка, или ако БДЖ изпадне в неплатежоспособност, защото както вече Нова ТВ съобщи, компанията е с блокирани сметки от германска финансова институция, заради дълг от 11 млн. евро.


Ако спрат влаковете, това ще има среиозно отражение. За да онагледим мащабите: говорим за 10 хиляди служители на БДЖ, 29 млн. пътника годишно и близо 9 милиона тона превозени товари през 2013-а.


Въпреки продължаващата криза в БДЖ със запорираните сметки, от ръководството на компанията продължават да отказват да обяснят ситуацията пред медиите. Задоволяват се с единствената официална позиция, че преговорите с банките кредитори продължават.


Според локомотивния машинист Христо Иванов, който работи в БДЖ от 20 години, в момента ситуацията сред служителите е сравнително спокойна най-вече, защото засега забавяне на заплатите, авансите и ваучерите за храна няма.


Синдикалните лидери в железниците обаче смятат, че преспективите в тази ситуация не са много добри. И поставят ултиматум - до края на седмицата да се реши въпросът със сметките и да се подпише Колективният трудов договор.


Хората негодуват и са прави. Затова ако на 20-ти няма решение се събираме, гласуваме и започваме - протести, митинги и дори стачки”, обяснява Петър Бунев, синдикален лидер в БДЖ.
По-притеснително, според синдикатите е, че по неофициална информация и останалите четири банки кредитори са се присъдинили към иска за предсрочно събиране на дълга от БДЖ в размер на общо 150 млн. лева. Това е черният сценарий.


И според работещите, и според синдикатите засега няма риск от спиране на влаковете - дори и да влезе синдик, железницата най-вероятно ще продължи да вози. Но стигне ли се до фективна стачка - със сигурност влековете спират.


Ултиматумът на железничарите е до петък, но засега дати за протести и стачки не са обсъждани.
Отново потърсихме ръководството на БДЖ, за да потвърдят или отрекат информацията, че и другите кредитори са поискали запор, но лаконичния отговор е – „Преговорите продължават”.


Интересното е, че в тази тежка криза в БДЖ, по наша информация, генералният директор Християн Кръстев е заминал извън България. Знае се, че е в Швейцария, но не и по какви дела точно. Ние продължаваме да го търсим.


Повече по темата гледайте във видеото.