До октомври въвеждат електронен регистър на тези съоръжения

 

Прокуратурата разследва десет сигнала за умишлено повреждане на асансьори. Сред версиите, по които се работи е нелоялна конкуренция. Това е поредно притеснение за сигурността ни в асансьорите.

 

Сигурността на асансьорите трябва да се гарантира още в момента на тяхното производство. Самите ние обаче можем да следим за няколко прости неща. Важно е всички копчета да са налице, а всички врати трябва да имат дръжка. Трябва да следим и за целостта на самата врата,  както и дали стъклото й е здраво. Много е важно и когато се качваме да погледнем дали изобщо има и асансьорна кабина. Задължително е да проверим дали осветлението в кабината работи.

 

Няма как да се предпазим обаче от злонамерени намеси и умишлено повреждане на асансьори, което в последно време се случва в няколко града в цялата страна. Такива повреди са правени както от външни хора, така дори и от някои от техниците.

 

Според нас тези зачестили случаи са свързани с факта, че започнахме една реформа, която ще наложи по-различен контрол върху дейността на лицензираните и нелицензирани оператори. Никой няма право да си играе с живота и здравето на хората”, коментира заместник-министърът на икономиката Везиева.

 

На записи от видеокамери в един от асансьорите дори се вижда как мъж умишлено поврежда съоръжението. От „Господари на ефира” откриха сочения за злосторник асансьорен техник. Цялото разследване за умишленото повреждане на асансьори гледайте утре, четвъртък, в „Господари на ефира”. 

 

Много внимателно да си избират фирмите, които извършват технически надзор и поддръжка на техните съоръжения. Не винаги цената е най-важното”, подчерта днес Стефан Цанков, председател на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.  

 

Основният проблем със сигурността на асансьорите е, че често нямат шахтова врата и предпазен щит. Именно липсата на такъв щит през миналата година предизвика два смъртни случая

 

В страната има около 120 000 асансьора. За първото тримесечие на тази година са проверени 1200, а от тях повече от  300 асансьора са спрени заради неизправност. Най-често случаите са в София, Пловдив и големите градове на страната.  

 

До октомври ще бъде въведен електронен регистър на асансьорите и в реално време ще се наблюдават извършваните ремонти и профилактични прегледи. В този регистър ще съществуват и данни за фирмите, които ги ремонтират. 

 

В началото на тази година стана ясно, че три четвърти от асансьорите у нас са стари и амортизирани: