Какви са различните методи на преподаване по света?

Помните ли „Опасен ум”? Ако да, значи помните и красивата Мишел Пфайфър, която превръща група опасни хулигани в съвестни ученици, жадуващи за нови знания. Но това е само филм. А на учителите днес им трябва нещо повече от любов към децата и нестандартни преподавателски методи, за да изпълнят успешно мисията си. 

Какво е образованието в различните държави и защо е по-добре да завършим гимназия в Япония, отколкото университет в Испания? Даваме ви отговорите. 

Според годишния доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) Япония е страната с най-грамотните ученици в света. Следват Финландия, Холандия, Швеция, Австралия, Норвегия, Белгия, Нова Зеландия. Англия и САЩ са на 9-о и 10-о място.

Интересното е, че държавите на челните места са сравнително назад в класацията на най-добрите университети. А Италия, Испания или Гърция са в дъното й. 

„Когато става въпрос за висока грамотност, може да се окаже, че е по-добре да завършите гимназия в Япония, Финландия или Холандия, отколкото да получите диплома за висше образование в Италия, Испания или Гърция", коментира Андреас Шлайхер, директор по образованието към ОИСР. 

Каква е печелившата формула на Финландия - разберете ТУК

Това, което прави японската образователна система уникална, е нейната хуманност. Учениците там нямат изпити преди 4-и клас, а само малки тестове. През първите три години те усвояват добри обноски и развиват характера си. Учат се да уважават останалите и да се грижат за животните и природата. 

Учебната година започва на 1-и април. Тази дата често съвпада с едно от най-красивите природни явления - цъфтенето на черешовите цветове. 

За да влязат в добра прогимназия, повечето японски ученици посещават подготвително училище или частни работилници след учебно време. 

В училищата се изучава калиграфия и поезия. Почти всички ученици носят училищна униформа – целта, както се досещате, е да се премахнат социалните бариери и да се създаде работна среда. 

Обядът се приготвя по стандартизирано меню, разработено от специалисти. Всички ученици ядат в класната си стая заедно с учителя.

Те сами чистят училището, лавката и дори тоалетните. 

Сходен в това отношение е и подходът в някои малки селища на Руската федерация, където са се запазили някои традиции от времето на СССР. По време на лятната ваканция например някои училища привличат и учениците (по желание) в ремонтите и боядисването на сградата.

Поставянето на камери затегна училищната дисциплина в страната. А посегателството срещу учители се наказва строго. Има случаи с ученици, които са пратени в трудово-възпитателен лагер, след като са били заснети да се гаврят със свои учители.

Интересното е, че в Русия в началото на учебната година има негласна традиция учителите да подготвят танц, с който поздравяват децата и родителите им.

В някои училища в Англия учениците, които са закъснели или са извършили друго провинение, трябва да остават определено време след часовете. На места за забранени и телефоните. Ако ученик изостава по предмет, му назначават безплатно индивидуален учител.

В Турция образователната система е в криза, след като президентът Реджеп Тайип Ердоган уволни 50 000 учители и 2 349 университетски преподаватели. Но недостигът на учители не е единственият проблем. Наскоро турският образователен министър заяви, че иска държавата да обучи поколение, което би излязло на улицата със знамена в ръка. Според „Хюриет дейли”, управниците искат да превърнат образователните институции в страната в религиозни имам-хатип училища. 

Наскоро Световният икономически форум публикува списък с професиите на бъдещето. По този повод „Хюриет дейли” саркастично посочва, че според този списък очевидно няма кой знае каква нужда от имами в Четвъртата индустриална революция. Вместо това най-добре би било Турция да осигури по-добро обучение по математика, физика и биология.

Преди време един от новоназначените училищни директори в Истанбул изрази надежда ислямът да започне да се изучава още по-задълбочено в училище. 

„Дошло е времето да превърнем нашите училища в религиозни тренировъчни центрове”, заяви Шакир Войвот, цитиран от Daily Express. Преди година подобно изказване би предизвикало широк отзвук. Но след опита за преврат през лятото вече нищо не е същото. 

(Малка вметка: в учебната програма в Северна Корея са заложени няколкостотин учебни часа  за изучаване величието на Ким Чен Ун и неговото семейство. Значи можеше да е и по-зле...)

У нас ситуацията не е толкова тежка, но много неща трябва да се променят. Дотогава учителите трябва да се осланят на собствените си възпитателни методи. Добри такива са поддържането на активна обратна връзка с учениците, провеждането на дискусии и вкарването на технологиите в учебния процес. Проучвания са показали, че ученето в група е много по-ефективно, защото помага да се видят различни гледни точки и да се обменят идеи.

Към всеки ученик трябва да има различен подход, тъй като всеки разбира и приема информацията различно.

Малко хумор също не би навредил. Учителите най-накрая трябва да забравят за сухото сковано поднасяне на информацията, като в същото време обаче не позволяват на възпитаниците си да ги „подхлъзнат”.

Понякога е по-добре учителят да игнорира ученическите провокации и нарушенията на дисциплината. Ако обаче това поведение се задълбочи и стане системно, трябва да се предприемат мерки. 

Редактор: Гергана Тенева