Статистиката обхваща периода след пандемията
УНИЦЕФ алармира - две трети от 10-годишните ученици в света не разбират прости писмени текстове. Статистиката обхваща периода след пандемията, като експерти я свързват именно с годините на дистанционно обучение. От УНИЦЕФ предупреждават - последствията от ограничителните мерки заради COVID-19 при децата тепърва започват да се проявяват в техните умения.
“За България - едно от осем деца на възраст края на четвърти клас, десетгодишна възраст, имат предизвикателства с тази така наречена четивна грамотност”, заяви Мария Янкова, директор на програма “Образование”, УНИЦЕФ.
Недостигът на подобни умения се нарича “образователна бедност”. Тя намалява базовите им способности. “Това неумение да разбират прост текст намалява също резултатите по математика, защото когато дете не може да разбере смисъла на задачата, то няма как да я реши”, подчертава Янкова.
След лятната ваканция: Как децата да се върнат към четенето и писането
Учители споделят, че пандемията е била предизвикателство за учебния процес, но винаги има начин да се мотивират децата да четат. “Книгата трябва да се презентира по някакъв начин, да се намери тази книга, която е най-интересна на детето. Трябва да намери само себе си в книгите и тогава наистина се отваря вече по-широк хоризонт за тези деца”, категорична е Адриана Апостолова,начален учител в 119 СУ.
А много деца точно на 10 години са категорични - четенето е любимо тяхно занимание.
“Много обичам книгите на Иван Вазов и неговите стихотворения”, посочва Яна, която е в четвърти клас. “Харесва ми най-много историята, когато книгата сякаш те поглъща”, споделя Виктория. А Стефан твърди, че: “Все едно се чувствам в книгата, забравям за всичко около мен”.
Може ли четенето да се превърне в игра за децата (ВИДЕО)
В сянката на тази статистика, от УНИЦЕФ работят по кампания “Искам да уча”, която се бори желанията на децата за образованието им да бъдат изпълнени. А българката Мария Александрова стана единствената от Европа, участвала в дискусията с генералния секретар на ООН Антониу Гутериш. Тя се застъпи за правата на децата с увреждания.
“Всяко дете с увреждане трябва да има възможността да достигне пълния си потенциал. За да са сигурни, че това ще се случи, правителствата трябва да действат”, категорична е Мария Александрова, застъпник на УНИЦЕФ за приобщаващо образование.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.