Снимка: iStock
Дафина Кондова с данни по темата
Подкопаване на подкрепата за Украйна, поляризация в европейските общества и внушаване на недоверие към ЕС и НАТО – тези три цели е трябвало да изпълни руската операция за влияние „Допелгангер” по време на кампанията за европейските избори през юни тази година. Това коментира в ефира на предаването „Твоят ден“ по NOVA NEWS Дафина Кандова от Factcheck.bg.
Преподаватели в изгнание: Русия провежда пропаганда и милитаризира образованието
По нейни думи между 4 и 28 юни 1 366 акаунта в платформата Х са публикували 1366 поста с прокремълска пропаганда, които допълнително са разпространени от множество други профили. В резултат публикациите са достигнали до над 4,5 милиона души на немски, френски, английски, италиански, полски и украински език.
Данните са от доклад на Мрежата за противодействие на дезинформацията (CDN), публикуван в началото на септември. В мрежата си сътрудничат 130 експерти от 40 неправителствени организации, университети, медии и независими проверители на факти от Европа и Северна Америка.
Кандова обясни, че „Допелгангер“ (в превод - двойник) е мрежа от сайтове, имитиращи авторитетни медии, която беше разкрита от EU DisinfoLab още през септември 2022 г. „Целта на сайтовете е да разпространяват в социалните мрежи прокремълска дезинформация и пропаганда, маскирана като легитимно медийно съдържание”, обясни тя.
„Макар в мрежата да няма сайтове на български, прокарваните в нея наративи са добре познати на публиката и у нас. А с приближаването на поредните избори разпространението им отново се засилва”, каза още Кандова.
Целия разговор гледайте във видеото.
Редактор: Виктория Гетова