Снимка: gettyimages
Какво ще се случи с популярната платформа
Съдиите от Върховния съд на САЩ изразиха скептицизъм относно оспорването от страна на TikTok и неговата китайска компания майка ByteDance на закона, подписан от президента Джо Байдън, който от 19 януари ще ограничи достъпа до популярното приложение за кратки видеоклипове в Съединените щати.
Някои от висшите магистрати признават основателната загриженост на Конгреса за националната сигурност относно TikTok, като се има предвид собствеността му. Собственост, която законодателите във Вашингтон смятат за чуждестранен противник.
Ето какво може да се случи на 19 януари.
Новите потребители няма да могат да изтеглят TikTok от магазините за приложения, а съществуващите потребители няма да могат да актуализират приложението, тъй като законът забранява на който и да е субект да улеснява изтеглянето или поддръжката на приложението TikTok. В писмо от 13 декември американските законодатели разпоредиха на Apple и Google, които управляват двата основни магазина за мобилни приложения, че трябва да са готови да премахнат TikTok от своите магазини на 19 януари 2025 г.
Доставчикът на облачни услуги Oracle може да забележи известно прекъсване на работата си с TikTok. Oracle хоства потребителските данни на TikTok в САЩ на своите сървъри, преглежда изходния код на приложението и го доставя до магазините за приложения.
Google отказва коментар, докато Oracle и Apple не отговорят на искания за коментар от страна американските медии.
Спомен за революция: Падането на диктаторския режим на Чаушеску
Как ще бъдат засегнати потребителите?
170-те милиона потребители на TikTok в САЩ вероятно все още ще могат да използват приложението, тъй като то вече е изтеглено на техните телефони, посочват експерти. Но с течение на времето, без актуализации на софтуера и защитата, приложението ще стане неизползваемо.
Някои потребители започнаха да публикуват видеоклипове в TikTok, инструктирайки другите как да използват виртуални частни мрежи (VPN), които маскират местоположението на интернет потребителя, като начин за заобикаляне на възможната забрана.
Създателите на съдържание, които са изградили бизнес от своите последователи в TikTok, се готвят за най-лошото - да се лишат от използването на приложението.
Какво се случва със служителите на TikTok?
7000 служители на TikTok в САЩ все още се опитват да разберат съдбата си. След като апелативният съд в страната потвърди ограничителния закон на 6 декември, песимизмът се разпространи сред работещите за платформата, които започнаха да се опасяват от съкращения.
Въпреки това компанията продължава да отправя предложения за работа за нови длъжности, което накара объркани кандидати да търсят съвети за действителното положение в анонимни форуми за работници.
Един от потребителите посочва, че е получил предложение за работа в Сан Хосе, Калифорния, с начална дата през февруари. Други коментират публикацията, като съветват потребителя да приеме офертата и да я използва като лост в други интервюта.
Какво ще правят рекламодателите?
Приходите от реклама на TikTok в САЩ се очаква да достигнат общо 12,3 милиарда долара за 2024 г., според изследователска агенция за пазарните печалби, и въпреки че това е много по-малко от собственика на Instagram Meta Platforms, рекламодателите казват, че преданата потребителска база на TikTok означава, че някои марки ще се опитат да рекламират и след 19 януари.
„Продължаващото предположение е, че приложението може да не може да се актуализира, но ще видите масово използване“, заявява главният изпълнителен директор на агенция за дигитален маркетинг Крейг Аткинсън. Функцията за електронна търговия на приложението TikTok Shop, която позволява на потребителите да купуват продукти директно от видеоклипове. „Няма пряк конкурент, към който рекламодателите могат лесно да се прехвърлят“, допълва експертът. Той посочва, че агенцията му подписва нови договори с клиенти за изграждане на кампании в TikTok още от края на декември.
Има ли потенциални купувачи?
TikTok многократно е казвал, че не се продава от ByteDance. Това обаче не попречи на милиардера бизнесмен бившият собственик на бейзболния отбор „Лос Анджелис Доджърс“ Франк Маккорт да заяви, че е осигурил 20 милиарда долара в устни ангажименти от консорциум от инвеститори да наддават за TikTok.
Маккорт все още не е разговарял с ByteDance, но казва, че вярва, че Върховният съд ще подкрепи закона, изискващ продажбата на TikTok, след което компанията майка ще бъде по-отворена към дискусии за продажба.
Милиардерът и неговият екип са провели „предварителни разговори“ с членове на бъдещата администрация на новоизбрания президент Доналд Тръмп, който се опита да забрани TikTok по време на първия си мандат в Белия дом, но оттогава промени мнението си и също търси главен изпълнителен директор, който да ръководи платформата. Бизнес планът на Маккорт за TikTok включва мигриране на приложението към технология с отворен код и печелене на приходи чрез електронна търговия и данни за лицензиране за обучение на AI.