Какви са измененията за учениците и реакциите около тях?

Правителството одобри редица промени в Закона за предучилищното и училищното образование по предложение на МОН, включително забрана за използване на телефони в училищата, нови правила за приема в математическите гимназии и въвеждане на часове по добродетели. Предложенията предизвикаха оживена дискусия, в която се включиха директорът на Първа английска гимназия Александър Чакмаков и философът и родител Ирина Манушева.

„Добре е, че законът се ревизира след време. След като е функционирал 7-10 години, е логично да се прецени кое работи и кое не“, каза Александър Чакмаков. Според него някои промени ще дадат бърз ефект, а други ще трябва да бъдат преоценени след време. Той подкрепя динамичния подход към образователната система.

До 300% скок на таксите в университетите? Държавата опитва да намали увеличението

Относно забраната за телефони, той коментира: „Аз съм от поколението, което е израснало без телефони и не мисля, че сме загубили нещо съществено. Но днешните ученици ги използват често с учебна цел – приложения за изчисления, химически уравнения – и това е плюс. Проблемът е, когато ги използват само за социални мрежи“.

„Концентрацията със сигурност ще се повиши, ако няма телефони. Една нотификация може да наруши целия ритъм в час. Но много зависи и от харизмата на учителя и училищната култура“, добави Чакмаков.

Ирина Манушева представи по-критична гледна точка към предложените ограничения.

„Разширяването на забраната за телефони през целия престой в училище ще има обратен ефект – и това не е лично мнение, а заключение на науката. Най-авторитетното изследване по темата, публикувано в Lancet, показва, че забраните не водят нито до по-добри резултати, нито до по-добро психично здраве“.

Според нея вместо строги забрани, са нужни по-дълбоки промени: „Трябва да променим училищната култура и начина, по който общуваме с подрастващите, за да намалеят техните зависимости от устройствата“.

Съдът реши: И студентите платена форма на обучение ще могат да получават стипендии

По отношение на часовете по добродетели Манушева изрази загриженост: „Не знаем какво точно ще съдържа този предмет, как ще бъде структуриран, кой ще го води, кои часове ще бъдат изместени и колко ще струва. Не е ясно и как ще бъде гарантиран реален избор за всяко дете“.

Тя напомни, че в общественото обсъждане са постъпили 869 становища – безпрецедентен интерес за образователен законопроект: „Смятам, че това бързане да се приемат реформи без сериозен анализ не може да бъде наречено крачка към устойчива образователна реформа“.

Репортер: Рая Ваташка

Редактор: Цветина Петкова