Служителите се учат как да взимат трудни решения...

Във Военна академия обучават държавната и местна администрация за реакция при извънредни ситуации и кризи. Служителите се учат как да взимат трудни решения, ефективно да разпределят ресурсите и да отправят ясни искания към останалите институции, за да спасяват човешки живот в критична ситуация.

 

За да е по-реалистично, в Центъра за обучение при извънредни ситуации симулират конкретни опасности и изискват възможно най-бързата и адекватна реакция. Сценарият, който се проиграва сега, е разлив на Дунав, който потапя индустриалната зона на Видин. Потърпевши са повече от 7 хиляди души.

 

При разливната зона се оказа, че между 7 и 14 дни водопреносната мрежа за питейна вода е негодна за употреба.

 

Решенията трябва да бъдат взети бързо. Важна е координацията между институциите, трябва да бъдат дадени ясни и конкретни указания как да се действа, за да се избегне трагедия.

 

„Ние разработваме някакви симулации, на базата на реални събития и на реални прогнози, които биха могли да се случат като сценарии по отношение на бедстване на населението\", каза подп. Николай Коцев – началник на Център „Мироопазващи операции и компютърна симулация\".

„Курсът е ориентиран към хора, които са от държавната и местна администрация, занимаващи се с подготовката на планове за защита при бедствени, извънредни ситуации\", обясни полк. Мирослав Димитров – декан на факултет „Командно-щабен\" във Военна академия.

 

 „Най-важното за мен е, като се приберем по местоработите си, да направим такива планове, които да не са на хартия, за да ги направим така, че ако недай си Боже възникне нещо, да можем въз основа на тези планове да действаме така, че да минимизираме както човешките жертви, така и разрушенията\", подчерта  Огнян Маринов – курсист, който работи в Ръководство въздушно движение.

 

В Центъра разполагат с достатъчно информация, за да правят прогнози при различни ситуации. Тук могат да оценят риска и от очакваното обилно снеготопене и да изготвя планове за превантивни действия. Все още обаче техните възможности се използват единствено за обучение, а не при разрешаването на реални опасности.