Още преди години от Национален парк Рила се обявиха против достъпа им в защитената територия

Джипове нарушават екоравновесието в Рила. Всекидневно планинските пътеки се щурмуват от мощните машини, а собствениците им са категорични, че нямат намерение да преустановят работа, въпреки наложените забрани и санкции.

 

Има три начина туристите да стигнат до Седемте рилски езера. С лифт, пеша или с помощта на джипове. И макар последният да е незаконен, той се практикува често. Цената е 15 лева на човек за двете посоки.

 

Още преди години от Национален парк Рила се обявиха против достъпа на джипове в защитената територия. Преди няколко месеца Министерството на околната среда и водите също забрани джипове да преминават през територията на парка. Проблемите обаче продължават.

 

„Горе имаме много голям проблем с ерозията - от туристическия поток, като се качват тези джипове, много по-силно увреждат този терен и друго е замърсяването с тези газове. Шредизвикват и шум, предизвикват и това въобще не съответства на режимите и целите на парка”, възмути се директорът на Национален парк Рила Красимир Андонов.

 

От своя страна превозвачите имат своя истина за нещата и не вярват на думите за замърсяването.

 

„Караме туристи, изкарваме пари, прехраната си изкарваме. За нас е легално, ако режем дървета, нали крадем, по легално ли е? Държавата не се грижи за нас, ние се грижим сами. Примерно: искаме да си плащаме нещо на Община ли да е, като патент ли да е, обаче няма как да стане. Паркът може да ни даде разрешително примерно, както издават за паша на конете обаче джиповете не може да пасат”, каза Кирил Здравков, шофьор на джип.

 

В иначе доходоносния бизнес участват около шест джипа. Най-активни са в почивните дни.

 

„Те са местни хора. Те разбират кога нагоре има голям наплив на хора, на туристи, особено когато се съберат по три или четири почивни дни - горе туристопотокът е много голям, съответно се образуват опашки на лифта. Те използват това нещо и предлагат на туристите да ги качват с джипове”, допълни директорът на парка Красимир Андонов.

 

„От една страна има нещо, което се бунтува в мен, защото все пак е някакво нарушаване на природната среда, от друга страна пазарът го иска - хората имат нужда от това”, твърди туристът Здравко Петков.

 

Почти всеки ден служители на парка съставят актове и наказателни постановления на шофьорите нарушители. И въпреки че нямат статута на таксиметрови автомобили, превозването на туристи с тях продължава.

 

Репортаж на Екатерина Николова гледайте във видеото.