60% от настоящите композиции са на повече от 30 години

Зрители ни изпращат десетки сигнали почти ежедневно за лошите условия във влаковете. След като вчера ви показахме как мишка се разхожда в пътническо купе, се обърнахме лично към транспортния министър Данаил Папазов.

 

63 пътнически влака минават през пловдивската централна гара за денонощие. 60% от вагоните на тези композиции са стари и амортизирани, на повече от 30 години и некомфортни за пътуване. Пътниците често се оплакват, че е в тях е мръсно, студено, седалките са скъсани, тоалетните са разбити и няма осветление.

 

Все пак има надежда, че тази мизерия в българските влакове скоро ще спре. Министърът на транспорта Данаил Папазов заяви днес в Пловдив, че вече се работи по въпроса за обновяването на остарелия вагонен парк и така много скоро, може би до края на годината, БДЖ ще има нови вагони. За целта компанията е заделила 150 милиона лева.

 

По два пъти на ден сутрин и вечер шестокласничката Светлана пътува с влак от Стамобилйски до Пловдив, където учи. Често ѝ се налага да ходи и до София. Твърди, че пътуванията във влаковете са повече от кошмарни. „Ужасна мизерия, боклуци. Не можеш да седнеш. Даже толкова са мръсни седалките. Не се поддържат и е ужасно студено”, казва тя.

 

Стоян е студент и също често пътува с влак. „Вътре е мръсно, не се почиства. За температурата е поносима, но пак има какво да се желае”, споделя той.

 

„Лятото няма климатик, няма проветрение, а зимата няма отопление и е кошмарно. Всеки казва, че има проблеми и че те не са длъжни да отговарят на тези неща. Никой не е отговорен и това е положението”, добавя Десислава Димитрова.

 

Пътниците се оплакват, че освен в старите вагони, понякога е студено и в новите мотриси. Някои от влаковете пътуват със спукани стъкла. В други те въобще не се затварят. За това и вътре е студено, а понякога дори вали и сняг в самия вагон.

 

В Пловдив днес транспортният министър призна, че положението с вагонния парк е много тежко и че до края на годината БДЖ ще закупи поне 60 нови пътнически вагона. „Те ще бъдат в рамките на около 150 милиона, тъй като вагоните знаете те не се купуват като примерно лек автомобил или пералня. Те са поръчка, която се изготвя в рамките на няколко месеца, дори се следва годишна програма. Ние ще направим тригодишен пакет, с който да закупим около 15 влака”, казва Данаил Папазов.

 

Новите вагони могат да бъдат закупени само при условие, че се разсрочи за 10 години дългът на БДЖ, който е в размер на 624 милиона лева. Преговорите с кредиторите са след три дни във Виена.

 

Докато екипът ни снима на Централната гара в Пловдив се натъква на още един нелицеприятен момент - покривът на гарата тече, а преминаването на пътниците оттам е абсолютно невъзможно.

 

От няколко дни пътуването с експресните и бързите влакове от София до морето ще струва с 8% по-скъпо за спалните вагони и с 5% повече за обикновените купета.

 

Репортер: Благой Бекриев