Новите правила ще ни дадат шанс да получим отговор на всяка наша жалба до два месеца

По-големи обезщетения при закъснение на полет и право на повече ръчен багаж на борда. Това са само част от новите права на пътниците в самолетите, одобрени от Европейския парламент. Очаква се те да бъдат приети до лятото, а най-късно до началото  на 2015-та да започнат да се изпълняват от авиокомпаниите. 

 

Най-важната промяна е, че вече ще можем да търсим правата си много по-лесно. Новите правила ще ни дадат шанс да получим отговор на всяка наша жалба до два месеца. След изтичането им ще се счита, че превозвачът е длъжен автоматично да изпълни исканията ни. Сега такъв срок за отговор няма, затова и само 2% от пътниците, подали оплакване, получават обезщетение. Освен това авиопревозвачите трябва да разполагат с лица за контакт на летището, които да информират пътниците за техните права.

 

Заради връзката си с Наталия – Иво лети до Варшава почти всеки месец. И ако този път самолетът пристига по разписание, често се налага да чака с часове по летищата заради закъснение на полета.

 

С новите правила – при закъснение повече от 2 часа компанията трябва да осигури на Иво храна и напитка без значение от крайната дестинация. Досега обезщетението зависеше и от дължината на полета. Не по-късно от 30 минути след първоначално обявеното заминаване – компанията трябва да го информира за всяка промяна в разписанието. 

 

При отменен полет - след осемчасов престой - пътниците ще могат да бъдат пренасочвани с други авиокомпании. Ако пък изпуснат полета си за връзка, по вина на превозвача, ще бъдат компенсирани.
Ако объркаме името си на билета вече ще поправяме грешката без да плащаме такси. Освен това ще може да се качваме на борда с повече ръчен багаж– наред с чанта или малък куфар – ще можем да взимаме със себе си палто и една чанта за пазаруване от летището. 

 

Все пак - при по-дългосрочни непредвидени ситуации, като тази с вулкана в Исландия, превозвачите ще трябва да плащат храна и престой на пътниците си – само до 5 нощувки.

 

Докато новите правила окончателно не станат факт,  авиокомпаниите се въздържат от коментар, но имат готовност да ги изпълнят. Националните органи за сигурност пък ще получат достатъчно правомощия да наказват компаниите, които нарушават правата на пътниците – например в случай на закъснял или отменен полет или на изгубен или повреден багаж.