Идеята е размерът на таксите да се обвърже с количеството въглеродни емисии, които отделя двигателят на колата ни
Въвеждат нови екотакси за автомобилите. От екоминистерството обмислят от средата на годината да променят тарифите за потребителските такси, които шофьорите плащат при регистрация на колите в КАТ. В момента експерти обсъждат, как да се определя размерът им.
Идеята е размерът на новите екотакси да се обвърже с количеството въглеродни емисии, които отделя двигателят на автомобила. Измерванията ще се правят с тези уреди, наречени димомери, в пунктовете за техническите прегледи. Така възрастта на автомобила няма да е водещ критерии при определяне на екотаксите.
При всеки годишен преглед автотехниците задължително проверяват колко вредни емисии, отделя колата на Мануил. „Първо трябва да загреем автомобила до работна температура, след това да поставим димомера в изпускателната система, за да сме сигурни, че ще отчете точните изгорели газове, които излизат от системата”, коментира техникът Ивайло Иванов.
Ако отделените газове са над нормата, автомобилът се спира от движение докато не се отстранят неизправностите. Повечето нови автомобили, които влизат в пункта на Ивайло, отговарят на еконормите. Затова и досега таксите, които шофьорите плащат при регистрация, се определят от възрастта на колите.
„За най-новите е най-ниска таксата, за най-старите – най-висока. Като са взети предвид техническите характеристики на автомобила и разходите за рециклираните на излезлите от употреба МПС”, заяви Галя Костова от МОСВ.
Сега обаче експертите обмислят нови варианти за формиране на тарифите като се анализират и практиките в други европейски страни. Сред тях дори е екотаксите да зависят от материалите, от които са изработени автомобилите.
Който и вариант да остане, Мануил не се притеснява, че ще плаща повече тъй като автомобилът му има всички филтри за пречистване.
В пунктовете обаче намаляването на вредни емисии не е честа практика. „Автомобили на 15-20 години, минали безброй километри, общо взето подлежат на рециклаж”, добавя Ивайло Иванов. От новите правила най-сериозен може да е плюсът за по-старите автомобили, които се поддържат добре.
Все още новите тарифи на екотакси не са конкретно определени. Те обаче много по-точно ще отразяват екологичните ефекти на автомобилите, които караме по пътищата на страната.