Това се оказва един от най-важните въпроси за цените на горивата, смятат и от РБ, и от БСП
Кой държи акцизните складове? Това се оказва един от най-важните въпроси, с които да си обясним цените на горивата у нас. Около това мнение се обединиха депутатите Мартин Димитров от „Реформаторския блок” и Румен Гечев от БСП.
В Новините на Нова вече ви съобщихме, че във Варна само за дни цените на горивата паднаха драстично. Първоначално само една от бензиностанциите намали цените, което предизвика опашки пред колонките ѝ. Тогава и част от останалите започнаха да смъкват цените. Така литърът А95 стана 1,88 лева, а литърът дизел – 1,79.
Друг оазис на евтините горива е Стара Загора. В останалите градове на страната обаче цените се запазват по-високи.
Породиха се въпроси за какво става въпрос – конкуренция, подбиване на пазара, картел?
Според говорителя на КЗК Марио Гаврилов във варненския случай не може да става дума за картел.
„Тук имаме действие на един икономически обект, което е последвано от другите, защото се опитват да спасят своето участие на пазара”, заяви Гаврилов.
Според него не бива да се бърза с хипотезите. Възможно е това да е някаква пиар акция и след време цените да се върнат.
„Възможно е да се работи на загуба. Законът обаче забранява продажбата на загуба за продължителен период от време и на големи обеми от дадена стока”, обясни Марио Гаврилов. „Онова, което се случва във Варна, е прекрасно за потребителите. Не виждаме никакъв проблем в една ценова война”.
Депутатът Мартин Димитров от Реформаторския блок представи статистика, според която в България дизелът и бензинът са едни от най-скъпите в рамките на ЕС.
„Дизелът без данъците е с 10 стотинки по-скъп от средното в ЕС. Дизелът снощи е бил четвъртия най-скъп в Европа”, заяви Мартин Димитров.
Що се отнася до бензина, според статистиката, представена от Димитров, в България той е бил петият най-скъп в Европа без данъците.
„Имаме проблем с конкуренцията”, смята Мартин Димитров.
„Има оторизирани държавни органи, които лесно могат да проверят при какви цени стават доставките на петрола. Дъмпингът се наказва навсякъде по света”, обясни Румен Гечев от БСП. Според него в случая с Варна има непазарна причина.
И Гечев, и Димитров смятат, че е изключително важно да се разбере кой държи акцизните складове, както и редовно да се изнасят данни за това какво се случва в тях.
„Правим нов секторен анализ, скоро ще е готов”, заяви Марио Гаврилов.
„Не може от август досега да не знаем коя е тази фирма, която контролира 80 на сто от акцизните складове”, отговори Румен Гечев. „Ангажирам се да направя специално питане, много ме интересува коя е тази фирма”.
„Същият въпрос питахме и финансовия министър”, коментира и Мартин Димитров. „Той обеща да ни даде капацитетите и не ни ги е дал до момента”.
„Властта се разсейва по въпроса кой държи акцизните складове. Тук е заровено кучето. Коя е тази геройска фирма?”, заяви Румен Гечев.
Повече гледайте във видеото!