Прокуратурата разследва шофьора, превозвача и ремонтиращата фирма

България скърби. 16 души загубиха живота си при автобусна катастрофа в Искърското дефиле. Сред жертвите има и 13-годишно дете. Ранени са 21 души. Шестима от тях са настанени в „Пирогов”.

„Първите 24 часа остават критични и затова още не може да се дават прогнози. Засега пациентите са в стабилно състояние. Всички са в реанимация и се наблюдават. Най-вероятно в понеделник сутрин ще има повече информация за лечението им. Диагнозите са уточнени и се прави каквото е необходимо”, каза изпълнителният директор на „Пирогов” Асен Балтов.

Реално опасност за живота има за четирима души, които са в най-тежко състояние.

Сигнал за трагичния инцидент е подаден около 17.00 часа. Първоначалната информация е за четирима загинали. Часове по-късно става ясно, че загиналите са 16. 15 линейки пътуват към инцидента. Първата била пристигнала на 30-ата минута след подаването на сигнала.

Междувременно започна разследване на трагедията, а в Министерския съвет беше свикано спешно заседание във връзка с трагедията. След него стана ясно, че прокуратурата разследва причините за инцидента в три посоки - действията на шофьора, автобусния превозвач и неговите задължения и състоянието на асфалтовата настилка. От миналата година има сигнали, че участъкът, където става смъртоносната катастрофа, е опасен. Възможно е да се окаже, че именно некачествените пътни ремонти са причината за смъртта на 16-те души.

В близките часове прокуратурата ще преценява дали да повдигне обвинение на шофьора на автобуса, тъй като е карал с превишена скорост.

„При ограничение от 40 км/ч установената скорост на автобуса е 53 км/ч”, поясни главният прокурор Сотир Цацаров.

Вина за трагичния инцидент ще се търси и във фирмата-превозвач, управлявана отново от шофьора на автобуса.

„По наредба такъв вид превози имат задължението да уведомяват предварително „Автомобилна администрация” при случай на случаен превоз, където трябва да се съдържа информация относно маршрута, дата и часа на пътуването. Мястото на тръгване и ориентировъчен час и мястото на пристигането му. Такава информация към нас няма”, каза транспортният министър Ивайло Московски.

Автобусът се е движил и без втория за годината задължителен технически преглед.

„Може да се окаже, че автобусът, въпреки че не е минал технически преглед, е напълно технически изправен”, уточни Цацаров.

Властите разследват и фирмата, ремонтирала пътя, пуснат през 2016 г. без забележки. По-късно завалели и сигналите, че ремонтът е некачествен, но фирмата не ремонтирала отново.

„Особен интерес за нас представлява договора за изпълнение, приемането на пътя, паспортизацията, която очевидно не отговаря на действителното му състояние”, поясни още главният прокурор.

Оказа се, че държавата пет пъти приканвала с писма фирмата, ремонтирала фаталния път, да отстрани за своя сметка констатираните дефекти. Нищо обаче не последвало. Ремонтът на пътя е завършен в края на 2016 г., след като продължава близо 4 години и струва 23 милиона евро. Скоро след края на ремонта обаче започват проблемите. Открити са дефекти, въпреки че при приемането на обекта по документи всичко било перфектно. Следват пет опита на Пътната агенция да накара фирмата-изпълнител да ги отстрани, но безуспешно.

Пътят е ремонтиран от фирмата „Трейс Своге”, която вече се казва „Си Билд България" ЕООД. Капиталът е прехвърлен на 30 юни миналата година, но когато е правен ремонтът още е била „Трейс Своге”. Собственик на капитала тогава е „Трейс Груп Холд” АД, която по данни на регистрите участва в 108 обществени поръчки на стойност близо 1 милиард лева - един от основните изпълнители на пътищата у нас.

Сигналите, подавани до институциите, били десетки. Основният проблем, според експертите, е, че асфалтът няма добро сцепление. Затова подали сигнал и от Асоциацията на пострдалите при катастрофи, както и от Община Своге. Документацията вече е предадена и на премиера Борисов. На място направиха експеримент и от Българското обединение на шофьорите.

ВСИЧКО ЗА ТРАГИЧНИЯ ИНЦИДЕНТ ЧЕТЕТЕ ТУК

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.