В първия ден са купени над 10 500 маршрутни карти

Ден първи на тол системата у нас. Стартът беше обявен за 5 сутринта, след серия възражения от страна на превозвачите и отстъпки от страна на държавата.

Все още не е ясно колко нарушители са отчели рамките на тол системата. В първия ден са купени над 10 500 маршрутни карти. Денят премина сравнително спокойно. Най-много маршрутни карти са закупени на граничните пунктове. Там има служители на АПИ, които помагат на превозвачите.

 ТОЛ системата действително тръгва днес, но българските превозвачи няма да бъдат глобявани до 27-ми март.  Системата стартира официално в 5 сутринта, АПИ обаче я пусна по-рано, за да има преднина. Така първата маршрутна карта е пусната още в 2 след полунощ.

Системата тръгна след година преговори с превозвачите у нас. След като държавата се отказа от почти всичко, което беше планирала първоначално. Бяха намалени таксите и обхвата на системата.

След редица отстъпки тол системата влиза в сила днес

 „Присъствах лично на закупуването, отнема средно 4 мин. Ще дадем шанс на транспортния бранш да докаже своята правота. Имаме договореност след 3 месеца от старта на системата да индексираме цените и обхват на пътища, които очакваме”, обясни зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.

От бранша обаче са категорични договорените правила не са просто отстъпка. Само преди дни се взе решение, че бизнесът няма да плаща абонамент за бордовите устройства, които ще засичат колко трябва да се плаща. Сега, фирмите са спокойни и започнаха масово да инсталират.

„Вчера ги поръчахме, днеска дойдоха бордовите устройства, бяхме изненадани за бързата реакция’, разказва Йордан Бошнашки.

 

Според самите шофьори цените не са високи. Най-тежките и големи камиони ще плащат от „Калотина” до „Капитан Андреево” 53,50 лв.

Засега системата работи успешно. Тествана е при изключително засилен трафик, затова от тол управлението вече правят планове за бъдещето.

„Така, както премахнахме хартиените винетки, можем да премахнем и стикера за „Гражданската отговорност”. Да си мечтаем за бъдещето в този ден е подходящо, защото ние поставяме основата на една структурна реформа”, смята Олег Асенов - Член на УС на АПИ.

 

 

След първоначалния план на държавата да събира 1 млрд. на година от такси и отстъпките, които се направиха на бизнеса, сега хазната чака 800 млрд. за инвестиции в пътища. Ако и тези пари не бъдат събрани, ще се мисли за повишаване на тарифите и обхвата на системата.

„Към този момент в страната ситуацията е абсолютно спокойна. Интензивен е трафикът на  ГКПП „Капитан Андреево” и „Калотина”. Системата стартира нормално и гладко, както бяха нашите прогнози. Към този момент вече имаме над 13 500 бордови устройства, които са активни. Те вече отчитат маршрутите и курсовете, които извършва тежкотоварният трафик и автобусите в страната”, това коментира за „Събуди се” заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.

„По отношение на софтуера всичко е гладко и няма забавяне. Имаме и мобилни екипи, които вече работят за подпомагане на процеса”, добави Нанков.

„Основната тема в разговорите с превозвачите беше, каква да бъде отправната точка с която да стартираме. Обхват и тарифа. Тарифата е най-ниската в Европа. В Сърбия, от ГКПП „Калотина” до унгарската граница е малко над 90 евро. От „Калотина” до „Капитан Андреево” е около 20 евро”, обясни Нанков.

„Ние сме националноотговорни във въвеждането на всяка една политика и точно това е причината да направим толкова отстъпки. С това което направихме, като тарифа и обхват на пътищата, ще дадем шанс на транспортния бранш да докаже своята правота”, каза Нанков.

Заместник – министърът подчерта още, че с превозваческия бранш са се договорили и те са поели ангажимент, ако не бъдат постигнати заложените приходи, 3 месеца от старта на тол системата да бъдат индексирани цените и обхвата на пътищата.

Той добави, че Северната тангетна в София вече е индексирана и е изключена от обхвата на пътищата изискващи винетка.