Преписката е образувана във връзка с констатираното значително намаление на стойността на суровия петрол

Прокуратурата сезира Комисията за защита на конкуренцията заради пазара на горива. Причината е, че в световен мащаб има значително поевтиняване на суровините, а течните горива у нас са поевтинели по-малко. Затова прокурорите искат да се изключат съмненията за „съгласувани практики“ между големите играчи на пазара.

На международните пазари суровият петрол поевтиня с близо 47% от началото на месеца. За същия период шофьорите плащат с 11% по-малко на колонката.

Най-масовият бензин -А95, за 4 седмици е поевтинял – от 2.14 до 1.90 лв. Литър дизел струва 1.89 вместо 2.11 лв.

Ще поевтинеят ли дизелът и бензинът заради пандемията?

При проверката Антимонополната комисия трябва да изключи всякакви съмнения за договорени цени между бензиностанциите.

„На ВАП е известно, че точната величина на цената, за която се продават/закупуват въпросните горива, не подлежи на административно регулиране. Независимо от това, същината на данните е такава, че трябва да се изключат всякакви съмнения относно наличие на т. нар. „съгласувани практики”.

Съмненията идват след драстичното понижение на цените на петрола. Шофьорите вече усещат разликата при всяко зареждане на колонката. Но не и с темповете, с които поевтинява суровият петрол на международните пазари.

„Усеща се, но не е достатъчно. Нормално за България”, каза шофьорът Юлиан Устоев.

„Не са паднали достатъчно, но сме свикнали тук да се радваме и на това, което е”, допълни Боян Николов.

Не така обаче смятат от бранша. „Намалението е напълно нормално. То е в рамките на 13-14% за различните видове горива. Следва тренда на суровия петрол и е напълно нормално да бъде горе-долу такова, тъй като суровият петрол представлява около 30% от общата цена на горивата на бензиноколонките”, обясни Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация.

Експерт: Спадът в цената на горивата у нас е в порядъка на 7-10%

Според икономиста Румен Гълъбинов ако карантината продължи повече от месец, цените, на които зареждаме гориво, трябва да още да се понижат. „Дали оттук нататък ще има още по-голям спад зависи не само вече от цената на суровия петрол, но и от обема на потреблението и на продажбите. Информацията е, че от началото на карантината потреблението на горива в България е спаднало с почти 50%”, посочи Гълъбинов.

Финансовият министър Владислав Горанов също обърна внимание, че има диспропорции в цените на горивата.

„Десетки стотинки е разликата между освободените количества с платен акциз и ДДС от данъчните складове и цената, на която стигат до бензиностанциите”, каза Горанов. 

Според експерти ако кризата продължи с тези темпове, може да се стигне и до фалити на по-малки бензиностанции. Има и вариант повечето обекти да преминат на самообслужване или да спрат да работят през нощта.