Галин Цоков обясни в ефира на NOVA готвените промени през новата учебна година
Изтеглянето на изпитите след 7. и 10. клас със седмица напред във времето няма да промени кардинално ситуацията. Но в разговори с организации на директори и учителски синдикати получихме мнения, че е важно в края на учебната година учениците да имат малко повече време за подготовка. Защо не и за целенасочена подготовка за явяване на тестово изпитване. Това да се решават правилно и добре тестове също е умение, което трябва да се изгражда у учениците. Тази седмица ще намали стреса и при учителите и директорите. Това заяви в ефира на „Здравей, България” министърът на образованието Галин Цоков.
Той подчерта, че външното оценяване след 10. клас няма да се провежда в неучебни дни. „Изпитът ще е от 8:30 до 10:00 ч., а след това учебният процес ще продължи - така, както е при НВО за 4. клас”, уточни Цоков.
МОН обяви нов график за изпитите през учебната 2023/2024
Минимум три текущи оценки ще са необходими за оформяне на срочна оценка по предмети, които се изучават по четири часа седмично. Досега бяха нужни четири, каза още министърът. По думите му така учителите ще имат възможност за по-добро оценяване.
Министърът коментира и подготовката по математика и БЕЛ след 7. клас с оглед на факта, че тези оценки са необходими за прием в така наречените „елитни гимназии”. „Има една специфика в България, че изпитите след седми клас от една страна са външно оценяване, а от друга – оценки и за прием в гимназия. Това е важен проблем за нашето образование. Според доклади на външни организации ние няма да можем да осигуряваме качествено образование на всяко дете, ако продължаваме по този начин да правим изпити за елитни гимназии”, подчерта Цоков.
И допълни: „Затова искаме децата да учат по редовната учебна програма една седмица повече. Проблемът е и по отношение на интегралността в оценяването на знанията, ученията и компетентностите на учениците. Нашата амбиция е още от есента да започнем пробни изпити, които са по-интегрални, с по-практически ориентирани задачи, за чието решение трябват знания и умения от различни области на науката”.
Как тестът на НВО по български след 7 клас изтече по време на изпита
Според министъра самите учебни програми са строги по отношение на това какво е учебното съдържание по даден предмет. „Търсим възможност за промяна на едни по-рамкови програми, свързани с компетентности, които са интердисциплинарни и включват знания от различни области. Искаме акцентът да е върху уменията и компетентностите на учениците”, обясни министърът.
На въпрос възможно ли е заплатите на учителите да се обвържат с оценките на техните ученици Цоков отговори: ”Това е важен въпрос. Ако оценяваме резултатите на учителите по успеха на учениците им, то работещите в елитните гимназии трябва да получават повече пари. Въпросът е как да измерим добавената стойност на работата на всеки учител в конкретно училище. Може в един момент да се окаже, че в дадено училище, в което има деца в уязвимо положение, придадената стойност е по-голяма от тази в една елитна гимназия. От няколко дни работи група за определяне на качеството в образованието, която ще разгледа именно този въпрос”.
"Заплатите на учителите може да се увеличат и още. Това е застъпено и в бюджета за догодина. Важното е, че към професията се насочват все повече млади хора", твърди Цоков.
Целия разговор гледайте във видеото.
Новините на NOVA - в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.