Снимка: БГНЕС
В авиоинцидента загинаха 179 души
Множество неясноти витаят около най-смъртоносната самолетна катастрофа в историята на Южна Корея, коментират експерти. Те поставиха под въпрос първоначалните предположения, че полетът на компанията „Jeju Air” може да се е разбил вследствие на удар от птица, каквато беше първоначалната версия.
Очевидната липса на колесник, времето на кацане на двумоторния Boeing 737-800 „по корем” на международното летище Муан и съобщенията за възможен удар от птица повдигат въпроси, на които все още не може да бъде даден отговор. На видеозапис, излъчен по местните медии, се вижда как самолетът се плъзга по пистата без колесник, след което се удря в стена и избухва в пламъци.
„Защо пожарните коли не са положили пяна на пистата? Защо не са присъствали, когато самолетът се е приземил? Защо самолетът се е приземил толкова към края на пистата? Защо в края на пистата е имало тухлена стена?“, се пита редакторът на Airline News Джефри Томас пред „Ройтерс”.
179 души загинаха при самолетна катастрофа в Южна Корея (ВИДЕО+СНИМКИ)
Южнокорейските власти заявиха, че разследват причината за катастрофата на полет 7C2216 на „Чеджу Еър”, включително и евентуален удар от птица. При катастрофата загинаха 179 от общо 181 души на борда.
Говорител на компанията „Jeju Air” не беше открит веднага за коментар. По време на пресконференция авиокомпанията отказа да се ангажира категорично с причината за инцидента, като заяви, че се провежда разследване.
Съгласно световните авиационни правила Южна Корея ще води гражданско разследване на катастрофата и автоматично ще включи Националния съвет за безопасност на транспорта в САЩ, където е проектиран и построен самолетът. Записващото устройство на полетните данни е намерено в 11:30 ч., около два часа и половина след инцидента, а записващото устройство на гласовете в пилотската кабина е намерено в 14:24 ч. според южнокорейското министерство на транспорта.
Експертите предупреждават, че въздушните катастрофи обикновено са причинени от комбинация от фактори и може да отнеме месеци, за да се сглоби последователността на събитията в самолета и извън него. В рамките на няколко минути контролната кула е издала предупреждение за удар с птица, пилотите са обявили тревога и след това са се опитали да кацнат, съобщиха анонимни източници от Корея. Според експерти обаче изглежда малко вероятно удар от птица да е довел до неизправност на колесника.
„Ударът с птица и проблемите с ходовата част не са необичайни. Те се случват много по-често, но обикновено сами по себе си те не водят до загуба на самолета“, допълва Томас. Австралийският експерт по безопасността на авиокомпаниите Джефри Дел заяви пред „Ройтерс”, че никога не е виждал удар от птица да попречи на разгъването на колесника.
Австралийският авиационен консултант Тревор Йенсен пък твърди, че пожарните и аварийните служби обикновено са готови за кацане по корем, „така че това изглежда непланирано“. Ударът на птица би могъл да повлияе на двигателите CFM International, ако в тях е попаднало ято, но това не би ги изключило веднага, а би дало на пилотите известно време да се справят със ситуацията, каза Дел.
Не е ясно защо самолетът не е намалил скоростта си, след като се е ударил в пистата, коментират Дел и Дженсен. „Влизате с минимално количество гориво, имате пожарни коли, които покриват пистата с пяна, и кацате в най-отдалечения край на пистата и обикновено ситуацията завършва добре“, допълват те. След като контролната кула издава предупреждение за удар от птица и пилотите обявяват тревога, те се опитват да кацнат на пистата от противоположната посока, е казал служител на транспортното министерство на Южна Корея. „В процеса на кацане самолетът се удари в съоръжение за навигационна безопасност, наречено локализатор, и се сблъска със стената“, каза служителят.
Заместник-министърът на транспорта Джу Джонг-ван заяви, че дължината на пистата от 2800 метра не е фактор, който да допринесе за това, и че стените в краищата са били изградени в съответствие със стандартите. „И в двата края на пистата има зони за безопасност със зелени буферни зони, преди да се стигне до външната стена“, каза той на брифинг.
Капитанът лети на този тип самолет от 2019 година и има 6823 летателни часа, съобщиха от министерството. Първият офицер е записал приблизително 1650 летателни часа.
Моделът на Боинг, участвал в катастрофата, е един от най-използваните самолети в света, който като цяло има добри резултати по отношение на безопасността и е разработен доста преди варианта MAX, замесен в неотдавнашната криза с безопасността на Боинг.