Отношенията с “Топлофикация” нямат нищо общо с договорните, смята Константин Пенчев

Не е по силите на нито един нормален гражданин да тълкува формулата за изчисление на сметките за парното, коментира в студиото на „Здравей, България” омбудсманът Константин Пенчев. „Има много жалби. Всяка година жалбите на потребителите срещу доставчиците на обществени услуги са между 25 и 30% от всички”, отбеляза той в разговор за отношенията на българина с монополите.

 

Пенчев поиска промени, които да дадат повече права на потребителя. „Използвах едно правомощие в Закона за омбудсмана, където е казано, че извън годишния доклад, който трябва да внесе в Народното събрание до 31 март всяка година, може да внесе и доклад и по конкретна тема. Досега тази възможност не е била използвана, но сега е дошъл моментът за това”, коментира той.

 

Константин Пенчев получил много писма от протестиращи в последните месеци, които поискали от него да състави картина на състоянието на правата на потребителите в България – до каква степен те са защитени. „В този доклад повторих направените вече констатации, посочих най-болезнените теми и какъв е пътят да се избегнат тези нарушения”, подчерта Пенчев.

 

Сред идеите му е предложението за въвеждане на индивидуални договори с "Топлофикация”, както и това да не се плаща за сградна инсталация, ако не се ползва отопление. „Отношенията между “Топлофикация” и потребителите са абсолютно неравнопоставени и нямат нищо общо с договорните отношения, за които сме учили като юристи”, отбеляза омбудсманът в ефира на Нова ТВ.

 

Друго предложение засяга отношенията на абонатите с електроразпределителните дружества. Пенчев настоява ЕРП-та да бъдат задължени да дават разумен срок за внасяне на сумата при неплатена сметка и да предупреждават предварително, писмено или по телефона.

 

Гледайте във видеото разказ за дългата битка на абонат, който иска да прекрати всички отношения с „Топлофикация”.