Решението на ВКС важи само за клиентите на енергото в Югоизточна България

 

Идва ли краят на такса "включване"? Вече няма да плащаме да ни пуснат тока отново, ако са го спрели за неплатени сметки. Това обявиха от Сдружението за правна помощ на потребителите, което заведе колективен иск срещу EVN. Решението е на Върховния касационен съд, важи само за клиентите на енергото в Югоизточна България и не подлежи на обжалване.

 

Всеки месец EVN спира тока в домовете на близо 15 000 свои клиенти заради неплатени сметки. Това е 1% от общия брой на абонатите на енергото в Югоизточна България. От компанията пресмятат, че разходите за цялото упражнение – да спрат тока на неизрядните, а после – да го пуснат след плащане на сметката, възлизат на 250 000 лева месечно.

 

Целта на таксата за включване е да се покрият тези разходи. Затова – за ни пуснат пак тока, освен да си платим сметката, трябва да дадем още 19 лева. Толкова плащат и клиентите на Енерго-про и ЧЕЗ, които оперират в останалата част от страната, къдено сутацията е подобна. Дали обаче с решението на съда тази такса ще остане в историята?

 

Да пропуснеш  плащане и да останеш на тъмно – случвало се е на всички. Пропускаш и плащаш, за да те включат. Ето и логиката на енергото.

 

Това обаче вече няма да е необходимо, обясняват от Сдружението за правна помощ на потребителите.  

 

„Окончателно отпада такса "включване", която ние така оспорихме преди години. Отпада практиката да се спира токът без да се уведомяват потребителите, без да се изпраща уведомление, че те са го просрочили. И последно – отпада практиката да се спира токът 10 дена след падежа”, обяснява Димитър Деков от Сдружение за правна помощ на потребителите.

 

От EVN обаче не тълкуват нещата точно така. Компанията обяви, че съдебното решение не отменя таксата за включване. Причината е, че компанията има две дружества - снабдителното купува и продава енергия, а разпределителното отговаря за мрежата, по която токът достига до домовете ни. Съдът е отменил част от клаузите само на снабдителя. От Сдружението за правна помощ отхвърлиха аргументите на енергото като несъстоятелни. Те настояват таксата да отпадне не само за клиентите на EVN, но и за тези на Енерго-про и ЧЕЗ.

 

В спора потърсихме още една страна – тази на омбудсмана. Екипът на обществения защитник ни увери, че в закона се казва ясно едно: „Ако причината за изключването отпадне, енергото е длъжно да ни пусне тока”. Тоест – единственото условие е да си платим сметката. И ако енергото иска такса, за да ни включи, дори и да не я платим, пак трябва да ни пуснат тока. А решението на съда за едно от дружествата дава основание на омбудсмана да поиска от енергийния регулатор да преразгледа правилата за цялата страна.

 

Повече по темата гледайте във видеото.

 

Репортери: Яна Николова, Илиян Велков