Потушаването на огъня не винаги преминава плавно и по план
Над 80 пожара в горските територии на цялата страна са възникнали само през август. Стихията е засегнала горски масиви с площ от 950 хектара. Основна помощ в гасенето на десетките горски пожари у нас това лято оказват пилотите от авиобаза „Крумово”. В потушаването на пламъците в труднодостъпните места те участват с един хеликоптер. С толкова разполага към момента Българската армия.
С натискане на едно копче, акциите над пламъците спасяват живот и хиляди декари гори. Борбата с огнената стихия от въздуха често е рискова мисия, признават пилотите.
„Това са мисии, максимално близки до бойни условия. Бих казал дори на моменти още по-сложни, изискващи максимална 100-процентова концентрация”, разказва майор Борислав Тавков, пилот в авиобаза „Крумово“.
Пожар край Хасково застрашава борова гора
Пилот от почти 30-години, майор Тавков участва в десетки мисии за пожари. Последната е от преди дни - в землището на село Еленево, Община Нова Загора. Огнената стихия е обхванала около 270 хектара горски територии, от които 160 хектара са залесени.
„Цялото дефиле, в което се работи в пресечената местност, се задимява и работата е изключително трудна. Високата температура също оказва влияние. Сила и посока на вятъра не могат да бъдат определени, което е от съществено значение за самия полет на вертолета. Когато огънят се вдигне по върховете на дърветата, стига до 30-40 метра нагоре. При една недооценка на обстановката изходът може да бъде фатален. Има риск както за живота на хората на екипажа, така и за загубване на машината”, обяснява майор Тавков.
Голям пожар обхвана борова гора край Нова Загора (ВИДЕО+СНИМКИ)
Пилотът в авиобаза „Крумово“ веднъж вече е рискувал живота си. Затова никога няма да забрави пожара в Кресненското дефиле преди две години. Тогава възниква техническа повреда в хеликоптера. Не успява да освободи тоновете вода на борда и машината едва не пада в пламъците.
Бразилия заяви, че е отворена за помощ срещу амазонските пожари
Другият кошмар за пилотите е силно пресеченият терен. Някои от склоновете са под наклон от около 80 градуса, което изисква маневреност на хеликоптера. Липсата на водоизточници наблизо също е проблем.
Йордан Грънчаров е човекът, който следи от отворената врата на хеликоптера как огромната кофа се пълни с вода и насочва командира на вертолета и къде да я изсипе.
„Аз съм бордови техник, който е ушите и очите на командира на екипажа, който го направлява при вдигането на товара, взимането на водата и мястото за спускане на водата”, казва Грънчаров, бордови техник на хеликоптер.
Пилотите, спасили стотици пътници при инцидент в Русия, се оказаха новаци в професията
Пилотите казват, че въпреки пълната готовност за съдействие, ресурсите са ограничени. В момента в авиобазата се подготвят и други два вертолета "Кугър", които обаче ще могат да се включат в гасенето на пожари догодина.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.