Снимка: iStock
Промените за подобряване на пътната безопасност предстои да бъдат гласувани в Европарламента в края на февруари
Нови правила за възрастните шофьори обмисля Европейският съюз. Те са насочени към подобряване на пътната безопасност. Една от основните промени е шофьорите над 65 години е да преминават задължителни психологически тестове.
Над 40 години стаж зад волана има Красимир Ценов от Монтана. На почти 66 години е и няма нито едно нарушение на пътя. Подкрепя идеята за новите мерки към по-възрастните шофьори.
„Над 65-годишна възраст хората имат разни заболявания и от това зависи дали могат да карат, да се контролират. Аз познавам шофьори, които са над 80 години и още карат, което е много неприятно и опасно“, обясни той.
Автошкола в Париж осигурява безплатен превоз за нуждаещи се, докато шофират курсисти
Според него трябва да се обърне по-голямо внимание на младите шофьори. „Катастрофите не стават със старите хора, а с младите, те карат толкова силно, че след това режат колите, за да ги извадят. Има шофьори, които и на 75 г. са добри шофьори, защото са от старото време и се съобразяват със знаци и не превишават ограничението“, обясни Ценов.
Европейският съюз предвижда да се намали срока на валидност на шофьорските книжки над 65 години. Целта ще бъде да се зачести медицинският контрол на възрастните шофьори и тяхното психично здраве. Предвижда се още да минават на опреснителни курсове, ако е необходимо.
Владимир Илиев е дългогодишен автоинструктор от Монтана. Той е на мнение, че не е необходимо всички възрастни шофьори да преминават тестове за оценка на психичното им здраве.
„Поредната дискриминация на Евросъюза. Ако се провеждат такива тестове, е строго индивидуално и само, когато има нужда. Ако даден водач е направил нещо, което касае безопасността, да, но всеки под ножа не го разбирам“, смята Илиев.
Според евродепутата Петър Витанов, който е член на Комисията по транспорта в европарламента, с промените няма да съгласни всички страни.
„Не може да направите задължителна медицинска проверка, защото някои държави няма да се съгласят и става дума за най-големите държави, няма да мине в Съвета. Но най-вероятно ще бъде предоставена възможност на страните, по тяхно усмотрение да предвидят такава медицинска проверка“, заяви Витанов.
Промените за подобряване на пътната безопасност предстои да бъдат гласувани в Европарламента в края на февруари.
Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase