Той става свидетел и на атентата в САЩ от 11 септември 2001 г.

Този уикенд погледите на целия свят са насочени към Париж. Пет години след пожара катедралата „Нотр Дам” отваря врати по-красива от всякога. Бижуто на готическото изкуство ще събере световни знаменитости и политически лидери на церемония в събота вечер. Сред поканените е и българският президент Румен Радев, а най-трескаво във френската столица се очаква новоизбраният американски президент Доналд Тръмп.

Български творец следи в детайли работата по реставрацията на „Нотр Дам”. Величието на парижката катедрала повлиява работата на художника Николай Панайотов, който живее и работи в Париж над 30 години.

Какво си спомня Николай от онзи ужасен 15 април преди 5 години, когато заедно с „Нотр Дам” горя и частица от християнската вяра? „Имам любимо място в Париж. Това е градинката зад катедралата до моста Сен Луи. Много често ходя там с Лариса и Анжелина - моите дами, или сам. Много обичам да пиша там, да правя текстове или скици. Факт е, че аз като човек, който е маниак на тема изкуство – и към старото и към съвременното, бях наистина силно угнетен, ужасен”, споделя той. Казва още, че всяка драма в изкуството е начало на някакво вдъхновение, на поток от мисли и идеи. Само два дни след като „Нотр Дам” гори, той открива изложба в София.

5 години след пожара: „Нотр Дам” отваря врати (ВИДЕО+СНИМКИ)

Денят на терора в САЩ, който промени света – 11 септември 2001 г., отново отлага негова изложба. „Директорът на хотела ме покани да направя изложба от мои работи и аз подреждах моите конуси в централното фоайе. В бара беше включен без звук един огромен телевизор и не обръщах внимание, че кулите в Ню Йорк всъщност пушат. Изведнъж се спрях и се загледах. Те се срутиха, дойде директорът при мен и ми каза, че веднага отменя изложбата, защото имал обаждане от американското посолство, че нещо може да последва и така аз нямах откриване”, спомня си българинът. 

Николай следи в детайли работата около реставрацията на „Нотр Дам”. „Много ми харесва френският подход към реставрацията. Живеейки повече от 30 години във Франция, намирам много недъзи на обществото, но в това отношение мисля, че страната  е перфектният пример за отношение към културата, към консерватизма”, казва художникът. „Като видя как са реставрирани картините в Лувъра и тези в  американските национални галерии или в Лондон -  виждам разликата. Тук винаги има мярка. Има вярност да не се отива в крайности на блясъка, на яркостта, на осъвременяването. Независимо, че след като изгоря покривът, имаше всякакви фантасмагористични проектантски предложения, тук се спряха на абсолютно консервативно повторение на това, което е било. Очарова ме това, че са отишли да намерят от същата гора дъбове за тези трупи, от които се правят гредите. Всичко по покрива е конструирано от същия сорт дървени греди, както е правено през 12 или 13 век”, посочва Николай. 

Откриха ценни находки при реконструкцията на Нотр Дам след пожара (СНИМКИ)

Имало и критици. Някои хора казвали, че катедралата не е същата след реставрацията. „Не може да бъде същото, просто защото е почистено. Липсва тази патина, която е наслоена в камъка. Това е парижки варовик, който попива много влага и мръсотия, но точно той носи чара. Понякога, колкото е по-мръсен камъкът – толкова е по-красив. На мен ми хареса минимализмът, изчистеността на интериора. Нищо не е добавено, може би са махнати някои излишни надписи и указания, които са досадни. Аз съм много, много впечатлен от реставрацията”, категоричен е експертът.

„Във Франция има нещо като традиция всеки президент да остави някакво голямо произведение. Митеран остави пирамидата на „Лувъра” и библиотеката „Франсоа Митеран”. Преди това Помпиду – Центъра за изкуства. Ширак остави Музея за примитивни изкуства. Саркози нямаше време какво да остави, а сега Макрон се намесва с реставрацията на „Нотр Дам”. Аз намирам това за един добър и приповдигащ духа на Франция подход. Това е и позитивна реклама пред света”, споделя Николай.

Върнаха статуята на Дева Мария с Младенеца в „Нотр Дам” с тържествена процесия

Около готическата катедрала има много митове и легенди. Една дори е с българска следа – че Колю Фичето спасява „Нотр Дам” от корозия. „Намирам това за чаровно. Комплексарщината  на малката нацийка, която само получава шамари от историята, намирайки се на кръстопът между Европа и Азия. Който мине нещо все ни удря, но ние въпреки всичко все оцеляваме и си измисляме някакви митове и легенди за велика култура, за невероятни приноси в света. Това, когато го прочетох, ми стана много смешно. Имало някакво чучурче и Колю Фичето направил чешмичка. Аз даже бях писал саркастичен текст по въпроса, но мисля, че това не е толкова лошо. Сега, разбира се, има и форма на лошотия. Цитирам Бай Ганьо, който не знам дали наистина го е казал, но когато видял Айфеловата кула казал: „Ами, 100 кила динамит ѝ стигат”.  Ние трябва да участваме във всяко нещо, да дадем оценка, дори да кажем как да го гръмнем”, коментира художникът.

Повече гледайте във видеото.