Идеята е да се пребори недостигът на кадри в бранша на превозвачите

Европейският парламент прие правило, според което 17-годишни имат право да управляват камион, ако са под надзора на опитен шофьор. Идеята е така да се пребори недостигът на кадри в бранша на превозвачите. Новината обаче беше посрещната с критики заради опасения за безопасността.

Владислав Вълков е с над 15 години опит като шофьор и успешно взима изпита си за категория C+E за камион с ремарке. Смята, че няма нужда бъдещите превозвачи да са на неговата възраст, но натрупаният опит на пътя ще е огромен плюс в новата му работа.

„Това изисква достатъчно практика, опит и усет. Когато за първи път се качих на камион, усещането беше малко по-различно, но не като на 17-годишен, тъй като съм на доста повече”, каза той. 

Прието на първо четене: Шофьорските книжки в ЕС стават електронни

Според председателя на Асоциация за квалификация на автомобилистите Красимир Георгиев възрастта от 17 години е твърде ниска за подготовка за такъв тип работа. „Не са изградили елементарна система за вземане на правилни решения. По този начин трагедиите няма да ни подминат”, посочи той.

Експертът допълва, че законът изисква след изкарване на изпита за съответната категория, да се изчака една година преди да се започне работа като шофьор. Което за един 18-годишен превозвач е още по-голям проблем. „За да изпълни това изискване за една година, почти никой от тях не се качва веднага да работи като шофьор на товарен автомобил и за тази една година 50% от научените неща се забравят”, предупреди Георгиев.

Колко струва изкарването на шофьорска книжка в Германия (ВИДЕО)

Идеята на европейските законодатели с това решение е най-вече да се набавят кадри за бранша. А това не е лошо като политика, смята председателят на Българското обединение на шофьорите. „В момента имаме много водачи, които са на 70 и над 70 години. Те са на пенсионна възраст и просто запълват празнините там, където ги има. Да бъдат заменени с млади хора е добра идея”, заяви Христо Радков.

В същото време е сигурен, че европейските пътища няма да се напълнят със 17-годишни шофьори на камиони, защото неопитността им ще бъде взета предвид от всеки работодател. „Едно поднасяне на задна ос, когато той не го е изпитал нито един път, когато не му се е случило, не знае как да реагира адекватно. В началото да му се дават кратки курсове. Да свикне с превозното средство”, настоя Радков.