
Снимка: iStock
Предвижда се и мобилна шофьорска книжка
Изпитателен срок от поне две години за начинаещите водачи и цифрова шофьорска книжка са напът да станат факт след споразумение между преговаряща група от Европарламента и Съвета. Целта е да се повиши пътната безопасност в страните членки, където годишно около 20 000 души загиват в катастрофи.
Ето какво предвиждат новите правила:
2-годишен изпитателен срок за младите шофьори
За първи път правилата на ЕС ще определят изпитателен срок от поне две години за новите шофьори. Начинаещите водачи ще подлежат на по-строги правила и санкции за шофиране след употреба на алкохол и без използване на предпазни колани. Това е от съществено значение, тъй като в два от всеки пет фатални сблъсъка участва шофьор или мотоциклетист под 30-годишна възраст.
Намаляване на възрастта за придобиване на професионално свидетелство за управление на МПС, въвеждане на придружаващи водачи
За да се намали недостигът на професионални шофьори, минималната възраст, на която водач може да получи свидетелство за управление на товарен автомобил, ще бъде намалена от 21 на 18 години, а за свидетелство за управление на автобус - от 24 на 21 години, при условие че кандидатът притежава свидетелство за професионална компетентност. Държавите от ЕС могат да разрешат на 17-годишни да управляват камион или микробус на тяхна територия, само ако са придружени от опитен шофьор.
Проверка на валидността и състоянието
Според споразумението свидетелствата за управление на моторни превозни средства следва да бъдат валидни 15 години за мотоциклети и автомобили. Страните членки могат да намалят този срок до 10 години, ако свидетелството може да се използва като национален документ за самоличност, докато свидетелствата за управление на камиони и автобуси ще трябва да се подновяват на всеки пет години. Държавите в Евросъюза могат да съкратят срока на валидност на шофьорските книжки на по-възрастните водачи (на 65 и повече години).
Преди да му бъде издадена първата шофьорска книжка, водачът трябва да премине медицински преглед, включително на зрението и сърдечносъдовото си състояние. Водачите на автомобили или мотоциклети от страните членки могат да изберат да заменят медицинския преглед с формуляри за самооценка или, в случай на подновяване на свидетелството за управление, с други алтернативни мерки.
Тези правила са част от пакета „Визия нула“ за пътна безопасност, представен от Европейската комисия през март 2023 г., който има за цел да подобри безопасността на всички участници в движението по пътищата и да се доближи до нула смъртни случаи на пътя до 2050 г.
Споразумението трябва да бъде одобрено от Съвета и Европейския парламент. Държавите членки ще разполагат с четири години да транспонират новите разпоредби в националното си законодателство и да се подготвят за прилагането им.
Редактор: Йоана Георгиева