Френският вестник представя Балетната олимпиада в морската дтолица

Ден преди началото на финалния тук на Международния балетен конкурс  Варна 2014 френският вестник „Фигаро“ (Le Figaro) публикува статия под заглавие „В България Варна води танца“. В нея е отбелязано, че тази година конкурсът празнува своята петдесета годишнина: „127 класически танцьори от тридесет страни се състезават в продължение на две седмици на открито, в обвит в зеленина летен театър, в рамките на един много силен конкурс, истинска Балетна олимпиада“.

 

Публикацията продължава нататък: „Варна. Тези пет букви са легенда и златно съкровище в света на балета. Патрик Дюпон, Силви Гилем, Наталия Макарова, Лойпа Аурухо, Михаил Баришников, Максимилиано Гера, Владимир Малахов, Йоко Моришита са все носители на награда от Варна. Кажете след това, че експертното жури не е на висота! А Варна все пак не е нито Москва, нито Париж. Този морски град с население от 350 000 души, разположен на бреговете на Черно море в България, исторически няма никаква привилегирована свързаност със света на балета. Докато през 1964 г. проф. Емил Димитров, музикант, диригент, не създава тази Балетна олимпиада. Неговата борбеност позволява на конкурса да просъществува след провала на перестройката, когато държавата оттегля своето финансиране. Днес децата му, Соня и Димитър, продължават неговото дело, събирайки необходимите за провеждането на конкурса 300 000 до 400 000 евро сред меценати като Societe Generale и Жил Фукс, създателя на наградата за съвременно изкуство „Марсел Дюшан“. 

 

По-нататък авторката Ариан Бавалие предава спомените на Владимир Василиев, гигант на Болшой театър и председател на журито тази година за първото издание на конкурса, когато той печели Гран при и прави сравнение между броя на участниците тогава и сега. Докато на първия конкурс е имало 46 състезатели от 11 страни, сега те са 127 от 30 страни.

 

Цитирано е и обръщението на проф. Василиев към младите артисти:  "Варна е първото балетно състезание. Имитирано е от много други, но никое не достига неговото ниво: тук не оценяваме кандидатите в рамките на един уикенд и две вариации от по една минута. Рискувайте всичко, без да се притеснявате, че ще паднете, публиката ще оцени ачина, по който ще станете".

 

Френският вестник нарича конкурса във Варна "Ускорител на кариери". Посочва и отношението на френските състезатели от Варна 2014 към нарастващата техническа сложност на изпълненията: „Джеръми-Лу Кер, Хана О’Нийл и Юго Маршан, трима балетисти на Парижката опера, избрали да се състезават във Варна, остават верни на себе си: "Вярно е, че добавяме малко технически трудности, но що се отнася до артистичността, оставаме верни на френската школа - споделят те.

 

На въпрос на френската журналистка отговаря Сирил Атанасов, член на журито във Варна и легенда на Парижката опера, за когото тя пише, че е засенчил Нуреев: "Тук не се идва за пари - златният медал носи около 3000 евро. Идва се за спечеленото време. Този конкурс е ускорител на кариери. Той е трамплин за много балетисти, особено за тези, които не са част от ансамблите на престижни театри, а се стремят да бъдат приети там. И това е много важно, защото балетът е изкуство, в което трябва да се развиваш бързо. Но честно казано, никой не може да предвиди дали един лауреат на конкурс, било то и на варненския, ще има издръжливостта и интелигентността да изиграе балет в три действия. Танцът е и още нещо ."