Не всяко нарушение ще носи на шофьорите малус точки, обясняват от КФН

78% от шофьорите ще плащат по-ниска гражданска отговорност. Това ще стане, ако бъде въведена системата „Бонус-малус” у нас, обявиха от Комисията за финансов надзор /КФН/. Според предлаганите правила не всяко нарушение ще носи на шофьорите така наречените малус точки. Именно заради тях тежките нарушители ще плащат „Гражданска отговорност” от 1200 лева.

От Комисията за финансов надзор твърдят, че, ако системата бъде въведена над 2 милиона души ще плащат по-малко.  44% от шофьорите без нарушения пък ще достигнат максималните бонус  точки и застраховката им ще намалее с 25%. На другия полюс са нарушителите. Очакванията са 18% от водачите да плащат повече, като под 1% тях ще натрупат максималния брой малус точки и така гражданската им отговорност ще нарасне с 400%, което по настоящите цени означава, че тя ще възлиза на около 1200 лева. Ако това се случи, шофьорът нарушител ще може да стигне до базовата цена на застраховката след 12 години, но само ако не прави нарушения. Ако иска, обаче, да има и 25% отстъпка, то ще са необходими около 20 години. Малус точки ще се получават само за нарушенията, споменати в наредбата  – превишена скорост, опасни маневри или тежки катастрофи.

СИСТЕМАТА "БОНУС-МАЛУС": С колко ще поевтинее "Гражданската отговорност"?

Николай Гавазов е шофьор от 10 години. Сяда зад волана почти всеки ден. Признава, че нарушава закона. Понякога го санкционират, а понякога не.

„Много пъти се случва, когато човек направи нарушение, и полицията няма как да е при 1 млн. шофьори и да е при всеки”, обясни той.

Ако системата „Бонус-малус” бъде въведена, санкционирани ще бъдат само онези, до които полицията е стигнала и имат влязло в сила наказателно постановление. До  малус точки ще се стига след нарушения, но не всякакви. Очакванията са, че хората, които ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност", ще са в пъти повече. 

„Повечето от нас ще се окажат с малък бонус. Малък, малък 10% след първата година”, каза  Владимир Савов, КФН.

Николай е живял и във Виена. Там системата съществува. Той одобрява идеята, че ако системата бъде въведена, всички шофьори ще започнат от едно ниво, независимо от миналото им зад волана.

Според Комисията за финансов надзор, една от основните причини е, че шофьорите с много малус  точки, ще прехвърлят автомобила си на хора, които не сядат зад волана и по този начин досието на реалния нарушител ще остане  чисто. Само хората, които имат автомобил на свое име ще усетят системата „Бонус-малус”. Ако един шофьор има нарушение на пътя и си купи автомобил на свое име - то малус точките автоматично ще се начислят и на автомобила. 

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.