Министър Комитова обяви, че стойността на проектите е 475 млн. лв. без ДДС

Поредна проверка на служебното правителство - този път от министерството на регионалното развитие и благоустройството в „Автомагистрали” ЕАД.  Министър Виолета Комитова заяви, че от 84 проекта за укрепване на срутища и свлачища е изпълнен само 1 - срутището при Рилския манастир. За тези обекти обаче „Автомагистрали” превели на 25 фирми авансово 188 млн. лева.

Антикорупционният фонд иска от Сметната палата проекто-доклада за одит на „Автомагистрали“

От ведомството заявиха, че резултатите от проверката ще бъдат дадена на финансовата инспекция и данъчните, за да стане ясно, дали има нарушение при изразходването на средствата. 

„Започнах разговори с ръководителя на АПИ Георги Терзийски и директора на „Автомагистрали” Стоян Беличев, назначих и Комисия. Вчера в 16 часа поканихме всички фирми, които са получавали средства, но нито една от тях не се яви на тази среща, нямам информация от тях. Комисията е работила само по документи”, подчерта Комитова.

През септември 2019 година е прието министерско постановление, с което правителството определя 430 млн. лв. за решаване "на тези остри и наболели проблеми", те постъпват в бюджета на Регионалното министерство, а оттам и в АПИ.

Антоанета Цонева: 5 млрд. са налети в инфраструктура по непрозрачен начин

„Пътната агенция сключва договор с „Автомагистрали” на стойност 475 млн. лв. без ДДС. По силата на този договор АПИ превежда  на „Автомагистрали” АД 221 млн. лв., Дружеството от своя страна сключва договор с 25 фирми на обща стойност 188 милиона лв. и тези договори касаят 84 броя обекти. В тези договори страните са се споразумели да изготвят проверки, да се вземат материали за свлачища и срутища, сроковете са от 2019 година до края на 2021 година. Обектите са 84 и са посочени в съответните договори. Те са за свлачища, срутища и укрепване на пътното платно. От всичките 84 обекти имаме един изпълнен – укрепване на срутището при Рилския манастир”, подчерта министърът.

Тя добави, че към днешна дата няма нито едно разрешение за строеж и обяви, че очаква след около 20 дни има още едно разрешение.

"182 милиона лева все още са във фирмите подизпълнители, а останалите 83 обекта са във фаза на проектиране. Тези 25 фирми са застраховани. Това беше и причината за освобождаването на ръководстовото на АПИ", обясни министърът.

Терзийски: От истини и полуистини се сглобява внушение

В позиция до NOVA от „Автомагистрали” обясниха, че целта на авансовите плащания е "да не се оскъпяват проектите при настъпване на реалното строителство, към което може да се достигне и след повече от година”.

По отношение на предоставените аванси от „Автомагистрали“ уточниха, че са по договори с продължително действие – от няколко години, при тенденция на непрекъснато нарастване на цените в строителството и нужда от огромен обем материали и техника.

„Най-професионалният управленски подход е на практика фиксиране на цените на равнищата към момента на предоставяне на авансите на фирмите-доставчици. Целта е да не се оскъпяват проектите при настъпване на реалното строителство, към което може да се достигне и след повече от година”, казват още от „Автомагистрали”.

Обектите по договора с АПИ са на различен етап на изпълнение: 1 чака за проектиране,  20 се проектират на първи етап, други 48 вече са приети от АПИ  на първи етап, 1 е приет и на втори етап. 13 обекта чакат разрешение за строеж и един вече е получил.