Тя привлича вниманието с идеите си в страна, пропита с племенни обичаи

Жените не трябва да покриват лицата си, а мъжете трябва да имат само една жена. В това твърдо вярва една жена, която става кралица на Афганистан, разказва Би Би Си.

Когато Аманула Хан поема властта през 1919 г., съпругата му Сорая Тарзи привлича вниманието с идеите си в страна, пропита с племенни обичаи, датиращи от няколко века. Години по-късно лидерът ще смени титлата си, той вече няма да е емир, а падишах, „цар“. По време на управлението му, което продължава до 1929 г., двойката се ангажира с образованието за момичета и жени.

Афганистанка роди на борда на американски военен самолет (ВИДЕО+СНИМКИ)

„Аз съм техен крал, но министърът на образованието е моя съпруга, тяхната кралица”, каза монархът през 1926 г., като по този начин изясни ролята на Сорая в процеса на модернизация на нацията.

През 2014 г. принцеса Индия, най -малката дъщеря на кралската двойка, говори в интервю за „Ал Джазира“ за заслугите на майка си.

„Тя отвори първото училище за момичета и даде пример за други семейства, като позволи на двете си по-големи дъщери - сестрите ми, да го посещават. Постиженията на майка ми все още са високо оценени от афганистанците. Хората си спомнят речите ѝ и сега, начина, по който насърчава афганистанските жени да бъдат независими, да се научат да четат и пишат“.

ЕКСКЛУЗИВНО: Посланикът на Афганистан: 10 млн. души ще напуснат страната

Историците са съгласни, че кралица Сорая е била изключителна жена за времето си. Харесвало ѝ да е в пряк контакт с жените от своята страна, за да говори с тях за техните права. В една от тези речи, която произнася през 1926 г., по време на отбелязването на независимостта на Афганистан, кралица Сорая се обръща към историческата роля на жените:

„Независимостта принадлежи на всички нас и затова я празнуваме. Смятате ли обаче, че нашата нация от самото начало се нуждае само от мъже, които да й служат? Жените също трябва да участват, както жените в първите години на нашата нация и исляма”,

„От техните примери трябва да се научим, че всички ние трябва да допринесем за развитието на нашата нация и че това не може да стане без да сме оборудвани със знания“.

ХАОС В АФГАНИСТАН: Потокът от хора, опитващи се да избягат, се увеличава

„Затова всички ние трябва да се опитаме да придобием възможно най -много знания, за да можем да служим на обществото по същия начин, по който жените са го правили в първите дни на исляма“.

Както си спомня дъщеря й, благодарение на кралицата, първото начално училище за момичета, училището „Мастурат“, е открито в Кабул през 1921 г.

Отварят се още образователни центрове и през 1928 г. е предприета „провокативна“ мярка, предизвикана от Джонатан Горнал и Сайед Салахудин в статията „Кралица Сорая от Афганистан: Жената изпреварваща времето си“), от „Arab News“.

„15 ученици от гимназията в Мастурат, всички дъщери на видни кабулски семейства, са изпратени в Турция, за да продължат образованието си.“

САМО ПО NOVA: Разказ от първо лице за претъпкания военен самолет в Афганистан

И това е, че „изпращането на млади самотни жени от страната беше гледано с тревога в много среди“, пише академикът Ширин Хан Бурки в книгата „Земята на непобедимите: Животът на съвременните афганистански жени“.

Той се възприема „като още един признак, че държавата в усилията си да се западне е готова да натисне социалните и културните норми“.

Политиката на пола, популяризирана от кралете, според автора, е „напълно отделена от социалната реалност“ на Афганистан.

Бащата на кралицата, Махмуд Тарзи, е влиятелен афганистански политик и интелектуалец, който въвежда либерални идеи в страната си. Неговото прогресивно мислене запалва не само Сорая, но един от най-пламенните му последователи е човекът, който става негов зет и крал на Афганистан.

ЕКСКЛУЗИВНО: Разказ на един от българите, евакуирани от Афганистан

Хума Ахмед-Гош, почетен професор в Държавния университет в Сан Диего, е автор на статия „История на жените в Афганистан: уроци, научени за бъдещето“, публикувана през 2003 г. в „Journal of International Women’s Studies“.

Според изследователя, Тарзи е изиграла „решаваща роля в проектирането и изпълнението на промените, свързани с жените и е направил това чрез личния си пример за моногамия“ и като е предоставил възможности за образование и заетост на жените в семейството си, които са се появявали публично без покрита глава.

„Аманула публично проведе кампания срещу хиджаба, срещу многоженството и насърчи образованието на момичетата не само в Кабул, но и във вътрешността на страната“.

„На публично събитие Аманула каза, че ислямът не изисква жените да покриват телата си или да носят специален вид забрадка“.

 

 

„В края на речта кралица Сорая свали забрадката си публично и съпругите на други официални лица, присъстващи на срещата, последват примера ѝ”.

Сорая е родена на 24 ноември 1899 г. в Дамаск, Сирия, който по това време е част от Османската империя. Там тя живее и се образова, докато семейството й не решава да се върне в Афганистан.

Много изгнаници се завръщат в страната си, когато Хабибула хан (бащата на Аманула) става емир през 1901 г.

Тарзи е поканен да се присъедини към правителството, за да предприеме програма за модернизация. Принц Аманула и Сорая се влюбват и се женят през 1913 г. и след убийството на Хабибула наследяват афганския трон.

 

 

Новият владетел довежда страната си до независимост от британското влияние, което той обявява при коронацията си през 1919 г.

„Кралица Сорая, която се облича по европейска мода и ходи на лов на кон със съпруга си, има почетна степен от Оксфордския университет“, спомня си журналистката от „Ал Джазира“ Таня Гудсузиан през 2014 г.

„Нейната майка, родена в Сирия, Асма Расмия Тарзи стартира първото списание за жени в Афганистан, представящо успешни жени през историята и високото място на жените в исляма“.

За това женско списание „Ershad-I-Niswan“ (Ориентация за жени) дъщеря й Сорая не само й помогна при създаването му през 1927 г., но и популяризираше съдържанието за равенството между половете. След това започват да излизат подобни публикации.

 

 

Между 1927 и 1928 г. кралица Сорая и съпругът й посещават Европа, където са им оказани различни почести.

„Тя беше посрещната от големи тълпи по време на триумфално турне по европейските столици“, спомнят си Горнал и Салахудин.

След завръщането си кралската двойка се опитва да приложи някои от социалните и културни реформи, с които се запознават по време на обиколката си.

Но разпространението на някои снимки на кралица Сорая без воал и на вечеря с чуждестранни мъже, спомня си Ахмед Гош, и с вечерна рокля без ръкави предизвика силна реакция в нейната страна.

„Консервативните моли и регионалните лидери тълкуват образите и детайлите от пътуването на кралското семейство като явно предателство към културата, религията и „честта“ на жените”, отбелязва Ахмед-Гош.

 

 

Някои източници предполагат, че някои снимки са били манипулирани и че британците са тези, които разпространяват снимките в племенните региони на страната, за да я дестабилизират.

Враждебността, с която се сблъсква кралската двойка, ги принуждава да избягат в Италия през 1929 г., а напускането им също е поражение на техните реформи за модернизация.

От края на 1928 г. в Афганистан се разраства гражданска война, която довежда Хабибула Калакани на власт за няколко месеца, но Мохамед Надир Шах става новият крал, между 1929 и 1933 г.

Заедно със своите поддръжници, той предприема различни мерки, включително затваряне на училища за момичета и налагане на бурка, пише професорът от държавния университет в Охайо в статията „Дългата, дълга борба за правата на жените в Афганистан“.

Кралица Сорая умира през 1968 г. в Италия, осем години след съпруга си.

Ковчегът й е транспортиран с военен ескорт до летището в Рим и в Афганистан той получава държавно погребение.

 

 

В класацията за 100-те жени на годината на списание „Time“ за най -влиятелните жени на 20 -ти век, се появява нейното име.

„Като кралица - консорт на Афганистан и съпругата на крал Аманулла Хан, тя стана една от най -влиятелните фигури в Близкия изток през 20 -те години на миналия век и е известна по целия свят със своите прогресивни идеи“, пише журналистът Суин Хейнс.

„Втората вълна от реформи в Афганистан през 70 -те години ще повтори идеите на Тарзи, 50 години по -рано, с увеличаване на образованието и представителството на жените в политическия живот, както и увеличаване на възрастта за сключване на брак”.

През 2018 г. в „Положение на жените в Афганистан“, статия, публикувана в „Съвременна дипломация“, изследователят Хамидула Бамик сочи, че благодарение на първото конституционно движение, насърчавано от крал Аманула хан, в началото на ХХ век афганистанските жени „успяват да получат някои от техните човешки права и свободи “.

„Но за съжаление, след падането на подкрепяните от СССР кабулски правителства и последвалите им режими, моджахедите и талибаните, всички тези ценности скоро са погребани“.

 

 

Завръщането на талибаните на власт този месец предизвика страх главно сред жените, които очакват спад в социалните и икономическите си права, спечелени през последните две десетилетия, въпреки че Забихула Муджахид, говорител на талибаните, увери, че жените ще могат да продължат да ходят на училище и да работят.

„Ще позволим на жените да работят и да учат в нашите рамки“, каза той, имайки предвид шериата, ислямското право, което талибаните коренно тълкуват и ограничават правата на жените.

Голяма част от света следи отблизо какво ще се случи в Афганистан, особено по отношение на жените.