В момента при нужда болниците наемат някои от малкото оборудвани у нас машини
Спешна помощ по въздуха, системно транспортиране на тежки пациенти и на животоспасяващи органи – с хеликоптери и самолети. Това планират здравните власти с изграждането на санитарна авиация у нас. С какви ресурси може да заработи подобна система, обаче, и кога най-рано ще разчитаме на „летящи линейки” провери екип на Нова ТВ.
Дни, след като пилоти и лекари транспортираха с хеликоптер тежко пострадал млад мъж от болницата в Лом до Военномедицинската академия в София, се срещнахме с участниците в акцията. Начело на медицинския екип, който се грижи за пациента при полета, е доц. Николай Младенов. По думите му медицинската авиация днес е бутик, а не практика.
В момента при нужда болниците наемат някои от малкото оборудвани у нас машини или използват тези на Военновъздушните сили. Пилотът на екипажа, ангажиран за акцията в Лом, последно е участвал в санитарни операции преди повече от 20 години, когато все още функционира старата система у нас.
Докато спасяват животи, лекарите от Военна болница се сблъскват със серия от проблеми. В развитите европейски страни хеликоптерите идват на 10-12-тата минута, когато се подаде сигнал.
Здравното министерство по принцип планира да възстанови традициите на санитарната авиация от времето преди прехода. Но засега няма ясен план как да стане това и колко ще струва.
Ако новата система заработи, екипът от медицински специалисти и пилоти ще трябва да тръгва по сигнал до минути и да превози пациента до най-близкото лечебно заведение в рамките на един час.
Повече за санитарната авиация ще научите от видеото.