Беше ли дискредитиран един от символите на съвременния свят?
„Разкайвам се. Това беше един неетичен експеримент, играхме си с психологията на цяла държава. На практика ние счупихме Facebook.” Това каза Кристофър Уайли - специалист по анализи на бази данни, работил за „Кеймбридж Аналитика”. Пред седмицата избухна тежък скандал заради злоупотреба с лична информация в социалните мрежи. Фейсбук загуби доста пари, както и много от имиджа си, след като американският „Ню Йойрк таймс” и британският „Гардиън” публикуваха разкритията за специално създадени онлайн инструменти за психологическо профилиране на много, много хора.
Израел разследва Facebook за нарушения на личната неприкосновеност
През фейсбук. Машина за пропаганда. За целите най-вече на политическата реклама компанията събирала лични данни на повече от 50 милиона потребители, без те да бъдат информирани за това. Какво трябва да знаем ние, потребителите на социални медии. Как можем да общуваме през тях, без да създаваме условия някой да злоупотребява с нашата комуникация и с възможностите, които тя дава на недоброжелатели? Беше ли дискредитиран един от символите на съвременния свят с този скандал? Със сигурност не бива да бъдем много изненадани, защото за рисковете сме говорили често и преди. От друга страна - в такива мащаби май никога досега.
Според Георги Апостолов от Центъра за безопасен интернет, скандал няма, тъй като това ,което се разбра за Facebook, „го има още преди Facebook”.
Зукърбърг: Съжалявам за злоупотребата с данни на потребители (ВИДЕО)
„Със самото свързване с интернет означава, че вие давате куп данни за себе си – местоположение, IP адрес, устройство, което ползвате. Facebook, както и други големи платформи това е бизнес моделът им. Фактически те са като медиите – една частна медия се издържа от рекламите, тя продава зрителите си, Facebook продава потребителите си. Тук скандал стана единствено заради това, че се намеси политически елемент и хората започнаха да се стряскат, че това, което те сами са дали за себе си в мрежата, може да бъде използвано от някого, за да бъдат манипулирани политически”, каза Апостолов.
Според него въпросът опира до дигиталната грамотност.
Как да защитим личните си данни във Facebook?
„40 % от родителите на децата между 9 и 17 години си признават, че не могат да различат вярна от невярна информация в интернет, а до 7-годишна възраст 50 % от българските деца са в интернет. Кой им помага да се ориентират, след като родителите им не могат?”, заяви той.
Димитър Ганчев от Интернет общество каза, че също няма скандал в случая.
„Медиите съществуват с цел да манипулират хората. Ако ги информираме в кой ресторант да отидат довечера, за тях това е позитивна информация. Ако обаче им насочваме вниманието към това за кого да гласуват, всички се настройват негативно, защото смятат, че това е нещо интимно, което сами да си решат. Истината е, че няма такова нещо като сами си решаваме. Решаваме на базата на информацията, която получаваме и анализа й. Ние не сме научили хората сами да си правят този анализ”, изрази мнението си той.
Зукърбърг за скандала с Facebook: Направихме грешки
„Това, което обществото не знае е, че това се прави поне от 40-те години насам. Единственото, което в момента се променя, че по-голям брой играчи имат достъп до по-голяма като обем информация. Механизмите са еднакви и се прилагат, и са се прилагали винаги на всички избори, от всички партии. От всички бизнеси за всички продукти. Единственото, което се променя е мащабът на това, което се прави”, заяви той.
Шеф Манчев от своя страна каза, че за него това също не е манипулация.
„Всеки сам си избира от каква информация да черпи, и от къде да я черпи. Всеки от нас първо вкарва личните си данни и колко информация да предостави”, каза той.
Как бурята с данните от Фейсбук и мръсните трикове разлюляха Зукърбърг?
„Всеки от нас избира какво за него е правилно и какво за него е най-добре като информация. Тука е въпрос на таргетиране на хора. Когато едни таргетирани хора лесно се манипулират, те затова са го направили това. Мен лично не биха ме манипулирали”, каза шеф Манчев.
„Аз лично почти не ползвам Facebook. Давайки тази информация, аз съм преценил да я дам. От друга страна, когато съм получавал такива съобщения, който по някакъв начин не ми харесват или се опитват да ме манипулират, просто ги зачерквам и не ги чета, защото сам за себе си съм преценил кой за мене е правилният източник на информация”, каза Манчев.
Вижте повече по темата във видеото.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.