Сработиха процедурните хватки, използвани от нашите евродепутати в последните часове преди заседанието
Гласуването на новите правила за международните превози беше отложено с една седмица. Заседанието на евродепутатите премина на фона на протести, организирани от българските превозвачи, които се обявиха против промените.
ЕП няма да гласува пакета "Мобилност" в сряда?
Процедурните хватки, използвани от нашите евродепутати в последните часове преди заседанието, сработиха.
„Българските евродепутати снощи написаха писмо до Таяни, в което го помолихме да използва член 175 от Правилника на парламента, който дава право на председателя на ЕП да върне всеки акт, който има над 50 поправки в пленарна зала. Той последва нашето искане и тази сутрин обяви, че го връща в транспортна комисия. Тя следващата седмица трябва да реши какво ще прави. Ако в нея има решение за общи компромисни варианти, те могат да влязат в малката пленарна сесия на ЕП следващата седмица. Това трябва ние отново да се опитаме да го предотвратим. Нашето мнение е, че през този мандат на ЕП, този законодателен акт не трябва да бъде гласуван”. Това коментира пред NOVA евродепутатът Андрей Ковачев.
Така след внасянето на над 1000 поправки в спорния текст, които дори нямаше време да бъдат преведени, председателят на Европарламента трябваше да отложи гласуването.
„Взимайки това решение се опитвам да задоволя нуждите и желанието на всички за едно ясно и осъзнато гласуване. Не мога да задължа тук присъстващите да гласуват с часове нещо, което не е било проучено в дълбочина. Затова моля комисията по транспорта да се събере извънредно в понеделник, вторник и сряда сутрин и да изложи тук това, което са свършили, за да можем да пристъпим към гласуването веднага на следващата сесия”, заяви председателят на Европейския парламент Антонио Таяни.
Гласуване нямаше, но протест имаше.
Ще спечелят ли българските превозвачи битката срещу пакета "Макрон"?
„Това което се случи днес е единственото, което може да запази бизнеса ни жив за момента. Да не забравяме, че е частична победа”, каза Николай Рашков от Асоциациите на българските превозвачи.
Поправките, срещу които протестират българските превозвачи, са свързани с това, че Европа иска да забрани на шофьорите да спят в камионите, да промени почивките и възнагражденията им, както и да задължи превозвачите да връщат камионите веднъж на три седмици в държавата си. Според подкрепящите промените, българските шофьори са заложници.
Превозвачи излязоха на протест в Страсбург и София (ВИДЕО+СНИМКИ)
„Водачите са взети за заложници. Уморените шофьори са заплаха за всички останали на пътя и за превозваните стоки. Трябва да прекратим експлоатацията. Това е съвременно робство”, заяви от своя страна Карима Дели, координатор на Транспортната комисия в ЕП.
Целта на българските евродепутати е да забавят ситуацията. „Перспектива е следната: понеделник транспортна комисия, спирането на каквото може и недопускане на гласуване на малката сесия и последната голяма сесия. Това ни е битката", каза Ангел Джамбазки.
„Една битка трябва да се води докрай и ще я водим с всички демократични методи, правни и процедурни", заяви от своя страна Сергей Станишев.
България срещу пакета "Макрон" (ОБЗОР)
"Да не се радваме предварително. Да се надяваме, че при следващото гласуване всички евродепутати от България ще са там и ще гласуват". Така премиерът Бойко Борисов коментира ситуацията в началото на заседанието на Министерския съвет.
Междувременно протест се проведе и в София. Той започна от храм-паметника „Св. Александър Невски” и продължи към представителството на ЕП на ул. „Раковски”. Исканията на протестиращите са същите като на колегите им в Страсбург - отпадане на пакета „Мобилност”.
Информация: Антоанета Николова
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.
Редактор: Росана Манева