Към проекта не се прибавят документи, а действия и мерки, които вече са планирани в доклада за ОВОС

Няма риск за връщане на средства, предоставени от ЕС за построените досега и за изграждащите се участъци от АМ "Струма", съобщиха от Агенцията "Пътна инфраструктура".

Защо държавата се отказа от европари за АМ "Струма"?

Оттеглянето на апликационната форма за отсечката между Крупник и Кресна не е нито оттегляне на проекта, нито отказваме от европейското финансиране, а продължаване на работата. От АПИ посочват, че правят за пореден път това уточнение по повод спекулативни, според агенцията, твърдения на неправителствени организации.

Към проекта не се прибавят документи, а действия и мерки, които вече са планирани в доклада за ОВОС при рехабилитацията на съществуващото трасе на път Е-79. Те ще се изпълнят по-рано от предвиденото още през тази година. В прессъобщението на АПИ се изтъква, че българската страна винаги е била наясно с трудностите, свързани с опазването на природата в този участък, както и с необходимостта да се намери балансирано решение, отговарящо на екологичните и на транспортните цели.

СТРОЕЖЪТ НА АМ „СТРУМА": Държавна инспекция в почивните дни (ВИДЕО+СНИМКИ)

Предвид чувствителната от екологична гледна точка защитена зона, в която се намира отсечката между Крупник и Кресна, винаги са търсени най-добрите решения за неговата реализация, като в процеса на подготовка през годините са разглеждани редица варианти за изпълнение на участъка от АМ "Струма" през Кресненския пролом. На базата на всички извършени проучвания, избраният Източен вариант - Г 10.50, в най-голяма степен отговаря на техническите, социално-икономическите и екологичните изисквания, отбелязват от АПИ.

10 консорциума искат да строят магистрала „Струма” в Кресненското дефиле

Въпреки това, за да е максимално прецизна относно въздействията на проекта върху видовете и местообитанията, които са предмет на опазване в дефилето, държавата ще пристъпи към определянето на специфични консервационни цели и мерки. За намаляване на въздействието върху обекти от "Натура 2000" от съществуващия път E-79, Агенцията "Пътна инфраструктура" се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки, а именно: модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, монтиране на плетени мрежи за птици с височина четири метра върху тротоарите на големите съоръжения. За повишаване на пътната безопасност ще се анализира възможността за изграждане на видеосистема за наблюдение и система за информиране и пренасочване на трафика по обходни пътища и анализ за безопасното му поемане, както и подобряване на организацията на движение в Кресненското дефиле.

Тежка катастрофа блокира Кресненското дефиле, има пострадал (ВИДЕО+СНИМКИ)

Решаващо предимство на варианта Г10.50, за който има действащо и влязло в сила Решение по ОВОС, е еднопосочното движение на превозните средства, което съществено ще намали трафика в дефилето и риска от пътни инциденти, посочват още от АПИ. Изпълнението на този вариант ще позволи значителна гъвкавост при експлоатацията на пътя, каквато в момента липсва. Избраният вариант на трасе е особено благоприятен в сравнение с всички останали алтернативи, тъй като двете платна за движение не се намират близо едно до друго и при тежък пътен инцидент има къде да се насочи трафикът. Това ще позволи бърза и безопасна реакция на полиция, пожарна, пътни служби, както и ще улесни движението.

Трасето на АМ "Струма" през Кресненското дефиле остава възможно

От АПИ съобщават, че извършващите се в момента строителни дейности в отсечката от Благоевград до Крупник и тунела "Железница" са в друга утвърдена от ЕК апликационна форма и тяхното строителство продължава с усилени темпове. На обектите се работи при пълна мобилизация. На тунел "Железница", чието изграждане започна през октомври м.г., са прокопани първите 400 м, като се работи едновременно в двете тръби. От южната страна на тунела са прокопани 275 м, а от северната - 125 м. /ПП/ АПИ , АМ "Струма" , тунел "Железница"