За да докаже съмненията си, комисията е е образувала три производства

Битката на държавата срещу високите цени на основните храни продължава. Комисията за защита на конкуренцията образува три производства заради съмнение за тайни договорки между хранителни вериги. На прицел са и сдружения на големите вериги, както и производители по браншове.

Съмненията на Комисията са заради цените на основните хранителни продукти. В мотивите към действията си те дават примери с поскъпването на основни храни. Като най-значими групи се открояват: хлябът, олиото, яйцата и млечните продукти. 

Проверката на КЗК е да установи има ли наличие на антиконкуретно поведение на участниците в хранителния сектор. Тя се базира на чл. 15 от Закона за защита на конкуренцията.

„Комисията по своя инициатива образува три производства за установяване на евентуално извършени нарушения по чл. 15 от ЗЗК, под формата на забранени споразумения", пишат от КЗК.

Първото е за действията на Съюза на птицевъдите в България. При първоначалния преглед КЗК установила, че цената на яйцата на едро у нас се е увеличила със 77% за една година, но цената на дребно се е качила с 87%. Пред NOVA двете сдружения в бранша заявиха, че не се притесняват от проверките и съдействат.

 

 

„Съюзът на птицевъдите в България няма как да осъществи картел, тъй като това е сдружение с нестопанска цел. Ние не извършваме никаква стопанска дейност. По никакъв начин не търгуваме с яйца, пилешко месо или каквото и да било”, увери Ивайло Гълъбов, представител на съюза.

„Не смятаме, че би трябвало да бъдем обект на такава проверка, но въпреки всичко ние сътрудничим на КЗК. Тъй като смятаме, че подобни инспекции не са нещо лошо”, обясни Даниел Божанков, председател на "Асоциация на промишленото птицевъдство".

КЗК ще проверяват също браншовите сдружения на млекопроизводителите, защото установили, че покачването на цените на едро на сиренето и кашкавал "Витоша" не съответства на увеличението на разходите на млекопроизводителите. От асоциацията на млекопреработвателните отговориха на въпроса с въпрос.

„Покачването на цените продължи повече от 16-18 месеца. Какво прави досега Комисията за защита на конкуренцията. Къде беше? Вместо да правим регулярен, постоянен по-умерен контрол, ние правим някакви моментни, пресилени проверки”, каза Владислав Михайлов от Асоциацията на млекопреработвателните в България.

Третото производство на Комисията за защита на конкуренцията трябва да покаже дали големи търговски вериги, които членуват в Сдружението за модерна търговия не са допринеси до поскъпване на основни хранителни продукти. КЗК посочват, че различни сдружения ежедневно правели внушения какви трябва са цените на продуктите им.

„След приключване на проучванията при установени нарушения, Комисията ще упражни законовите си правомощия, в това число да санкционира нарушителите", пишат от КЗК.

Част от членове на Сдружението отговориха с позиция до NOVA, че съдействат на органите и нямат притеснения. А от самото сдружение обясниха, че винаги са работели според закона и не се притесняват от резултата от проверката.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.