Снимка: iStock
Това предвиждат промени
Затвор за шофьорите, отказали тест за алкохол или наркотици. Това може да стане факт още в петък, когато промените влизат на второ четене в пленарната зала. Става въпрос за водачите, които и преди са хващани пияни или дрогирани зад волана.
До 6 месеца затвор и глоба до 2000 лв. могат да получат шофьорите, които откажат да бъдат тествани, но в досието си имат вече регистрирани такива прояви. Така, на практика, се обявява за престъпление несъгласието да направиш полеви тест, кръвен тест или да дадеш урина. И още - съдът ще може да отнеме автомобила, с който е извършено престъплението. Ако собственикът е друг, ще се заплаща паричната му стойност.
Менков: Присъдата за смъртта на Милен Цветков ще повлияе като генерална превенция
През ноември 2020 г. Виктор и приятелят му Тошко са пометени от студент, шофирал с превишена скорост и под въздействието на наркотици край пловдивското село Кадиево. „В нашия случай за двете деца - на 16 и 17 години, Върховният съд присъди пет години лишаване от свобода, което е ясно, че те няма да бъдат излежани докрай. Не смятаме, че за два детски живота тази присъда е нормална”, смята Силвия Вътова.
Според почернената майка решението е в тежките случаи престъпленията да се разглеждат като умишлено деяние. „Тези престъпления не трябва да бъдат по непредпазливост, а умишлени. Тъй като законът е ясен - нямаш право да шофираш под въздействие на алкохол и наркотици и трябва да се спазват всички ограничения”, каза още тя.
Родители на деца, загинали в катастрофи, на среща с вътрешния министър
Засега обаче промените предвиждат само вдигане на санкциите за причиняване на смърт по непредпазливост. Предложението е лишаването от свобода да е от 3 до 20 години, вместо досегашните от 2 до 10 години. Ако водачът е употребил забранени субстанции, то минималното наказание да започва от пет години.
„Добавяме и нови хипотези, тъй като тези, които в момента са в закона, говорят само за алкохол и наркотици. Когато смъртта се е случила на пешеходна пътека, на червен светофар, когато се кара без книжка, когато се кара с 50 км над ограничението - тези хипотези ще бъдат добавени към тежките наказания”, уточни Настимир Ананиев от ПП-ДБ.
Според експерти трябва да се работи за по-тежки санкции при неспазване на закона, а не за по-тежки присъди при вече причинена катастрофа. „Когато някой си позволи толкова безкомпромисно да погази всички правила, той най-вероятно не го прави за първи път. Това, че наказанието ще му бъде 20, вместо 15 години, не е нещото, което ще го спре. Това, което ще помогне, е наказанията да са строги и неизбежни, но още в предварителната фаза - да не е възможно да караш пиян и надрусан и това да ти се размине”, категоричен е Илия Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
Експертите допълват, че заплахата от отнемане на автомобила при извършено престъпление е добра стъпка с цел превенция.