Изследването е фокусирано върху ефекта от дигитализирането на четенето

Читателите на електронни книги в много по-малка степен си спомнят събитията от даден сюжет, отколкото прочелите го на хартиен носител. Изследването е част от по-голямо проучване с европейски мащаб, фокусирано върху ефекта от дигитализирането на четенето, информира The Guardian, цитиран от агенция "Фокус".

 


Учените са дали на 50-тима читатели една и съща кратка история от Елизабет Джордж. Половината доброволци са прочели книгата на електронно устройство, другата половина на книжен носител, а след това са отговаряли на въпроси по съдържанието на творбата. Що се отнася до емоционалната реакция и потапянето в сюжета, резултатите на двете групи са били сходни. С различен успех обаче участниците са възпроизвели хронологията на събитията.

 

„Читателите на електронна книга са се справили доста по-зле при възпроизвеждането на сюжета, когато са били помолени да подредят 14 събития в правилния ред“, казва Ан Манген от Университета Ставангер в Норвегия, която ръководи изследването.

 

Изследователите допускат, че осезанието, свързано с електронната книга не предоставя същата база за мисловна реконструкция на една история, както това при отпечатаните книги.

 

„Когато четеш на хартия, можеш да усетиш нарастването на страниците от лявата ти страна и намаляването от дясната. Напредъкът в прочитането на произведението се усеща и чрез докосване, а не само със зрението“, добавя Манген.