До тази дата трябва композициите да бъдат вкарани в разписанието

Спрените в средата на месеца влакове ще тръгнат отново на 1 февруари. Това заявиха за Нова телевизия от държавните железници. До тази дата трябва композициите да бъдат вкарани в разписанието. 

 

Не всички 38 влака обаче ще могат да потеглят отново. Извън релсите ще останат най-старите мотриси. Това са руските мотриси, произведени специално за БДЖ още през 70-те години на миналия век. Всеки, който е пътувал с влак, ги познава като старите електрички. Това са машини на над 40 години. Всяка от тях е навъртяла над 7 милиона километра на релсите.

 

Никой не спори, че тези влакове са изключително здрави, но експертите по сигурността ги определят като опасни.

 

7 години след като е напуснал железниците, със Стефан се качваме на една от последните такива мотриси в движение. Днес обаче ремонтът на тази машина е 5 пъти по-скъп от себестойността ѝ. От БДЖ са изчислили, че всяка година поддръжката на мотрисите става все по-скъпа. Въпреки това техническите неизправности - все по-често явление. Отчита го и Стефан.

 

Електричките от тази серия имат по 300 места и могат да се движат със 110 километра в час. След половин век служба обаче тази скорост може да е опасна. Най-уязвимата част от тези машини е електрическата инсталация, която с времето създава и най-много дефекти.

 

79 такива мотриси са работели в системата на железниците. В момента в експлоатация са едва 17. До средата на годинатана релсите ще останат само 4.

 

За да стъпят влаковете на релсите трябва да отговарят на всички европейски изисквания за безопасност и комфорт. А 40-годишните електрички не могат да се справят с времето и навъртените километри.