През лятото расте и броят на опасните ситуации на пътя с участието на велосипеди

 

През топлите месеци хиляди хора предпочитат да отидат до работа с велосипед или просто да се разходят на две колела. През този сезон расте и броят на опасните ситуации на пътя с участието на велосипеди.  

 

Близо до Централната гара в София минава голям булевард,  а покрай него има широк пешеходен тротоар и велоалея. Честа гледка обаче са пешеходци, които вървят по велоалеята, а велосипедите рискуват своя живот и този на шофьорите като се движат по булеварда.  

 

Радостина Петрова и Валери делят една и съща територия - улиците на София. Неговият ден преминава в колата, а нейният - на велосипеда. „50-60% от велосипедистите не познават правилата на пътя. Карат по пешеходната пътека, вместо да слязат и да бутат колелото, пресичат, където им харесва”, смята Валери Иванов, който е и бивш служител на "Пътна полиция". 

 

Радостина обаче обвинява институциите, че не са създали условия шофьори, пешеходци и велосипедисти да съжителстват един с друг безопасно. Въпросът не е просто в толерантността, а в това как се проиграват определени ситуации, в това как да изпреварваме, какви са предимствата на кръстовище”, коментира Радостина Петрова от сдружение „Велоеволюция”.

 

Само за неизправни велосипеди през миналата година са съставени 172 фиша. Реално обаче нарушенията са десетократно повече, тъй като в закона те фигурират на различни места и статистиката няма как да ги преброи с точност. Глобите варират между 10 и 30 лева. Според полицаите най-често велосипедистите не се движат близо до дясната граница на пътя и не слагат светлоотразителни жилетки, както повелява законът.

 

Мечтата на всеки с колело са удобните велоалеи. Проучване на Нова показа, че в петте най-големи града се изгражда велоинфраструктура. Най-амбициозни са плановете в София и Бургас.

 

Велосипедистите обаче смятат, че не са малко случаите на абсурдно построени велоалеи. Кметовете обаче твърдят, че изграждат цялостна мрежа. Схема от първостепенни и второстепенни маршрути например се разработва в Русе, които претендират да са първите у нас с подобен одобрен проект.

 

 „Идеята е велоалеите да не започват и свършват в нищото”, поясни заместник-кметът на града Иван Наков.  Ако това действително стане факт, конфликтите, опасните ситуации и нарушенията ще са много по-малко.