Пътници недоволстват от дългите разстояния в терминала и липсата на транспорт
Новото летище в Истанбул, което е сред най-престижните проекти на президента Ердоган, тръгна блестящо, но сега се превръща в повод за все по-силно недоволство. Мястото е опасно за самолетите поради редица причини, пише Vesti.Bg.
ВИЖТЕ СНИМКИ НА ЧИСТО НОВОТО ЛЕТИЩЕ В ГАЛЕРИЯТА
Най-голямото летище в Европа, на 40 километра северно от 15-милионния Истанбул, бе построено в рекорден срок - за по-малко от шест години. Стартът на престижния за президента Ердоган проект премина без проблеми, което е рядкост за толкова сложни логистични комплекси.
Напоследък в Турция обаче се чуват все повече гласове, че мястото на летището не е подбрано правилно. Само четири месеца след като то бе въведено в редовна експлоатация, нараства броят на опасните инциденти. Една от причините за това е природна. В края на август в небето над Босфора може да се наблюдава впечатляващо красива картина - стотици хиляди щъркели се събират на ята, за да отлетят на юг.
Птици и други проблеми
През тази година обаче истанбулци очакват ятата с притеснение. И сега има сблъсъци между по-малки ята и отлитащите или кацащи самолети, защото новото летище в северната част на града бе построено точно там, където преминават милиони прелетни птици.
Както експерти, така и природозащитници обръщаха внимание на този факт, критикувайки мястото, избрано за строежа. Един самолет на турските авиолинии, извършващ кацане в Истанбул, наскоро бе толкова силно повреден от ято птици, че нямаше как да продължи полета си.
Птиците не са единственият проблем. Неблагоприятни са и опасните странични ветрове, които затрудняват пилотите. Дори турският министър на транспорта трябваше да признае, че през първите месеци от функционирането на новото летище самолетите са били принудени да извършват голям брой повторни маневри за излитане и кацане заради вятъра. В 180 случая пилотите е трябвало да прекъснат планираното кацане и да се издигнат отново във въздуха.
Новото летище "Истанбул" заработи (ВИДЕО+СНИМКИ)
А през есента в крайбрежната област започва и сезонът на мъглите. Има и други оплаквания. Бетонът на пистите се пропуква, защото подложката не е вкопана достатъчно дълбоко в скалите. Турския министър на транспорта Джахит Турхан наскоро призна, че пистите нямат и отоплителна система. Според експерти, това може да създаде проблеми през зимата.
Огромните разстояния в терминала
Пътници пък недоволстват от дългите разстояния в терминала и липсата на транспорт
Между 20 и 25 минути пеш отнема обикновено изминаването на пътя от гейта на самолета до паспортните проверки. В новия терминал няма никакъв транспорт за пътниците, а броят на движещите се пътеки е ограничен. Все пак гигантският терминал с площ от 1,4 милиона квадратни метра се намира под един покрив.
И макар през новото истанбулско летище в първите четири месеца след откриването му да са преминали по-малко пътници, отколкото през старото за същия период на миналата година, намеренията за бъдещето са много амбициозни. Строителните работи ще продължат още доста години, докато Истанбул заеме мястото си начело на най-големите летища в света. По своята площ от 7 640 хектара то вече е най-голямото в Европа, само Денвър, Колорадо и Дамам в Саудитска Арабия са разположени на по-голяма площ.
Проблеми с имиджа
Независимо от всички суперлативи, имиджът на новото истанбулско летище, което иска да стане най-голямото в света и да превозва по 200 милиона пътници в година, не е от най-добрите. Достигането до летището е трудно, поради това, че е доста отдалечено от Истанбул, а липсва метро или влак, които да го свързват с центъра на града. Тъй като летището бе построено извънредно бързо, сега започват да излизат на бял свят различни дефекти.
Множат се оплакванията на пътниците от изпадали плочки по подовете, замърсени тоалетни и всевъзможни други проблеми. Това стряска много хора. Старото по-малко летище „Сабиха Гьокчен” в азиатската част на Истанбул се радва на растяща популярност.
Информация: Vesti.Bg.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.