Снимка: iStock
Част от концесионерите смятат, че това ще затрудни посетителите и екипа им, вместо да ги улесни
Само след 2 седмици стартира летният сезон, който всички очакват да бъде много силен. По родното Черноморие има и новости - резервация на чадър и шезлонг онлайн, но и по-високи цени заради инфлацията. Очаква се приложението, през което можем да си направим резервация за чадър и шезлонг на плажа, да заработи от 1 юни. Тогава официално стартира и летния сезон по родните плажове.
Част от концесионерите не приемат идеята и смятат, че това ще затрудни посетителите и екипа им, вместо да ги улесни. Според експерти обаче така щял да се реши проблемът с битката за чадъри и шезлонги по ивиците. „Резервацията ще бъде на принципа, който се използва , когато наемаме седалка в театър, в кино салон или на футболен стадион. Смятам, че това ще бъде нещо, което ще облекчи доста услугата, която предлагаме по морските плажове”, твърди председателят на Асоциация за развитие на дейностите по управление на морските плажове Симеон Цветков. По думите му хората ще могат да виждат какви свободни места има в реално време и да ги резервират и заплащат онлайн, което ще реши и проблема с плащането по банков път.
Има ли недостиг на спасители и ръст на цените по Черноморието
Концесионери на някои плажни ивици обаче са категорични, че колкото и добра да е идеята, тя не може да се приложи на практика. Според председателя на Асоциация концесионери морски плажове Николай Димитров идеята е неприложима. Като една от причините за това той изтъква, че трябва да има човек, който да посрещне туристите и да ги съпроводи до този чадър или комплект, който са заявили. „Има месеци и дни през лятото, когато това е абсолютно невъзможно да се случи поради факта, че хората идват от рано сутрин и заемат всичко до не по-късно от 10 ч. в зависимост от плажа къде е ситуиран. Ти няма да как, когато човекът дойде до плажа да му кажеш: „Съжалявам, тези са резервирани, ти не можеш да ги ползваш” и да го върнеш. Това и по закон няма как да се случи”, допълва Димитров. Особено през юли и август, когато недостигът на свободни чадъри и шезлонги е най-голям, концесионерите са си изградили стратегия, за да преодолеят модата с оставени плажни кърпи върху шезлонгите от ранни зори. „Единственото, което можем да направим, е да съберем хавлиите, и когато дойдат хората, да им ги върнем, защото това не е начин на запазване”, споделя още концесионерът.
От 1 юни всички концесионери трябва да са назначили необходимите двойки водни спасители, които да гарантират безопасността на ивиците. Проблем обаче и тази година ще е липсата на обучени кадри. Причината - повечето избират да работят на басейн. Проблем е и сезонната заетост на спасителите. Според водния спасител Стефан Иванов е добре държавата да помисли тези кадри да бъдат обезпечени и през зимата.
Опитни инструктори споделят горчивия опит от практиката си, че обучени спасители след година-две опит или се отказват от професията, или отиват да работят зад граница. „Казват, че вземат като начало 2500, на места имат и по 3000 на басейн. За евро говорим. Тях ги задоволява това - квартири им осигуряват, храна им осигуряват”, споделя Васил Алексиев, инструктор „Водно спасяване” към БЧК.
Концесионер: Може да има леко увеличение на цената за чадър и шезлонг
Концесионерите у нас са изправени пред предизвикателството да комбинират кадри, за да гарантират не само брой спасители на ивицата, но и безопасност. „От няколко години наемаме по-стари на възраст, но съответно гледаме да ги комбинираме на пост да са млад - физически добре подготвен и съответно по-възрастен, но пък с по-голям опит”, разкрива новия метод Николай Димитров. Не крие, че недостиг все пак ще има.
Целия репортаж гледайте във видеото.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.