Снимка: iStock
Два от въпросите ще бъдат с видеоклипове, маршрутът на практическия изпит ще се генерира автоматично
Промяна в подготовката и изпитите за кандидат-шофьорите с идеята за по-голяма безопасност на пътя. Два от въпросите вече ще бъдат с видеоклипове. Идеята е чрез реалните ситуации в записите изпитващите да могат по-лесно да преценят дали кандидатът е готов.
Видео въпросите в изпита по теория ще бъдат свързани с даването на предимство и възможните нарушения. Курсистите ще имат право да ги гледат по няколко пъти. Промени ще има и в практическите изпити. Те влизат в сила от август. Автомобилната администрация прави приложение, с което по електронен път и на случаен принцип ще се избира маршрутът на кандидатите, когато полагат изпита, като по този начин идеята е да се избегне субективният фактор.
Банка от 60 видео въпроса представя опасни ситуации на пътя.
„На тези ситуации, които сме подготвили, има ситуации в градски условия, извънградски условия, ситуации при различни метеорологични условия”, заяви Бойко Рановски, изпълнителен директор на ИА „Автомобилна администрация”.
На изпита могат да се паднат два от видео въпросите.
„Кандидатът ще има право три пъти да прегледа клипа и след като се увери, че е подготвен, ще потвърди и ще му бъдат зададени въпросите”, обясни Рановски.
Видеоклиповете ще бъдат част само от изпита за категория "B". Идеята среща подкрепа на автошколите.
„В момента не е тайна, че навсякъде се шири съвета – „учиш листовките, изкараш изпитите и си готов". Идеята е листовката да се разбира, да се знае, а не да се зубри и дори някой да реши да я назубри, след това видео клиповете да му напомнят и да го накарат да промени поведението си”, каза Красимир Георгиев, Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.
От 1 август се очаква да започне работа и нова електронна система, която ще задава маршрута по време на практически изпит.
Лилия сяда зад волана за първи път. Почти на 18 е иска да има книжка. Притеснена е, че много нейни връстници си купуват книжките. Затова и приветства идеята за маршрут, зададен предварително.
„Би ми се искало това де се използва, защото много мои приятели бяха притеснени от корупция и че няма да вземат изпита, въпреки че са се справили добре”, коментира Лилия Атанасова.
„Мисля, че е по-добре инструкторът или изпитващият да ти го зададе, защото така е много по-объркващо, когато изкуствен интелект ти го определя”, смята пък Андреа Илиянова, курсист.
От Съюза на центровете по авто-мото подготовка са против предварително зададени маршрути по време на практическия изпит.
„Абсолютно против сме това нещо. Това нещо бихме го приели само ако министърът се качи и него го изпитват с този изкуствен интелект, който създава тези недоумение по пътя”, заяви Йонко Иванов, Съюз на центровете по авто-мото подготовка.
Зададеният от система маршрут ще предотврати възможността за компрометиране на изпита, на мнение са от Асоциацията за квалификация на автомобилистите у нас.
„Така, както зубрят листовките, така зубрят и улиците. Тук на назубрения район правим прекрасно левия завой, ако трябва да отидем да направим същия ляв завой в „Младост” - сме до там”, смята Красимир Георгиев.
Новият вариант на листовките е достъпен на сайта на Автомобилна администрация.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.