Идеята на Вагнер била да започне фестивал за своите опери в театър в Байройт

Музикалният фестивал в Байройт, Германия се провежда всяка година през месец август. На него се изпълняват опери на немския композитор от 19 век Рихард Вагнер. Поради големия брой желаещи да го посетят, често хората чакат по 10 години, преди да се сдобият с билет за него, предаде vesti.bg. 

Току що гледахме завладяващ документален филм, част от разнообразните продукции на Marquee TV, от ТВ платформата на EON, който ни вдъхнови да ви разкажем повече за Байройтския фестивал.

Идеята на Вагнер била да започне фестивал за своите опери в театър в Байройт, който сам проектирал, тъй като не бил доволен от начинът, по който обикновено се проектират театрите. Дори наблюдавал сам строежа на сградата, за да се увери, че ще бъде направен така, както той иска. Имал и няколко нови идеи за дизайна на неговата Festspielhaus (Фестивална къща).

Откриването било на 13 август 1876 г. с представление на "Рейнсо злато". На него присъствали важни персони, сред които император Вилхелм, бразилският крал Педро II, крал Лудвиг (който отишъл тайно, вероятно, за да не се срещне с императора) и други представители на аристокрацията, философът Фридрих Ницше и композиторите Антон Брукнер, Едвард Григ, Пьотр Чайковски и Франц Лист. Диригент бил Ханс Рихтер.

Как "Клети създания" на Йоргос Лантимос спечели "Златен лъв" във Венеция

Байройтският фестивал веднага придобил международна известност. Почти всеки сериозен музикант в Европа искал да го посети, за да се докосне до музиката на Вагнер. Композиторите обикновено или я обичали и били силно повлияни от нея, или я мразели и реагирали срещу нея.

Докато Вагнер бил жив, фестивалът изпълнявал само колосалното по своите мащаби музикално произведение "Пръстенът на нибелунга" (на немски: Der Ring des Nibelungen; Nibelung – "дете на тъмнината"). Сюжетът е взет от германско-скандинавската митология и средновековната поема "Песен за нибелунгите". По нея Вагнер създава гигантска музикално-драматична епопея, в която изразява идеите, вълнували го през целия му живот. 

По-късно започнали и изпълнения на операта му "Парсифал". След смъртта на Вагнер вдовицата му Косима продължила да ръководи фестивала. Постепенно тя въвела останалите опери, написани от Вагнер, така че в репертоара били включени всичките 10 произведения. Те винаги се изпълнявали точно както Вагнер ги е направил, нищо не можело да бъде променяно по какъвто и да е начин.

Най-стилните тоалети на звездите на фестивала във Венеция

След като през 1906 г. Косима се оттеглила, управлението на фестивала поел синът на Вагнер Зигфрид. Той направил някои промени, въвел нови постановки и стилове на изпълнение. Когато умира през 1930 г., ръководството бива поето от вдовицата му Винифред.

Дългоочакваната 100-годишнина на Байройтския фестивал през 1976 г. обаче, която трябвало да бъде отбелязана с нова постановка на "Пръстенът на нибелунга", бива белязана от вълнения, смущения и ожесточени спорове. Преди френският композитор Пиер Булез да се качи на диригентския подиум и завесата да се вдигне, за да бъде представена смелата нова постановка на режисьора Патрис Шеро, фестивалът в Байройт е разтърсен от ожесточени артистични и политически сътресения.

А документалният филм "The 1976 Centenary Ring: Magic Moments of Music" ни разказва как един от най-големите скандали в операта се превръща в един от най-великите музикални моменти.

Редактор: Камена Георгиева
Източник: vesti.bg