Нотите са открити случайно, произведенията не са в цялост

31-годишен композитор и диригент е открил колекция от музикални текстове по време на посещение в Аушвиц през 2015 г. Името му е Лео Гайер, съобщи Си Ен Ен.

Гайер посетил бившия нацистки концентрационен лагер, след като му било възложено да композира музикална партитура в памет на Мартин Гилбърт, британски историк и експерт по Холокоста, починал през февруари 2015 година. Гайер заминава за Полша, за да почувства "усещането от тежестта" на работата на Гилбърт.

Удостоиха 101-годишна жена, преживяла Холокоста, с орден за заслуги (ВИДЕО)

Докато е там, той се запознава с архивист в мемориала и музея "Аушвиц-Биркенау", който му споменава, че музеят разполагат с остатъци от музикални партитури, свирени от оркестри в лагера.

"Знаех, че в Аушвиц е имало оркестри, тази тема е била повдигана не един път, защото като музикант това беше едно от нещата, което ме интересуваше. Когато ми казаха, че разполагат с нотни листове, свирени в лагера едва не паднах, не можех да повярвам, че подобно нещо е останало почти незабелязано в продължение на почти 80 години", съобщи Гайер.

Той обясни, че след като видял документите разбрал защо е отнело толкова време, за да се заинтересуват хората. „Самият архив съдържа 210 музикални произведения от различни степени, като музиката в него е била унищожена в по-голямата си част, така че това, което е останало, е просто един пъзел за дешифриране", коментира Гайер, след като е направил проучвания на откритите документи. Той се е връщал още четири пъти в Аушвиц. Откривателят на музикалните документи защитава докторантура по музика и композиция в Оксфордския университет. След задълбочени изследвания върху свидетелствата от Аушвиц и историята на музиката в лагерите той е решен тази музика да бъде изсвирена.

Светът почита паметта на жертвите на Холокоста

Според Гайер в повечето концентрационни лагери е имало някаква форма на оркестър, съставен от затворници, които са свирили на инструменти, които са им били под ръка. "В по-голямата си част оркестрите са били доста малки и са имали странен набор от инструменти. Особено разпространени са били акордеоните и саксофоните, които не се срещат в традиционните оркестри", коментира музикантът.

Оцеляла от концентрационния лагер описва за какво е бил оркестъра. "Това, че оцелях в Аушвиц, несъмнено се дължи на факта, че станах член на лагерния оркестър. Докато германците искаха да имат оркестър, щеше да е контрапродуктивно да ни убиват. Нашето задължение се състоеше в това да свирим всяка сутрин и всяка вечер на портата на лагера, така че излизащите и влизащите отряди да маршируват стройно в такт с музиката, която свирехме. Също така трябваше да сме на разположение по всяко време, за да свирим за служители, които идваха в нашия блок и искаха да послушат музика, след като са изпратили хиляди хора на смърт", каза Анита Ласкер-Валфиш, която преживява Холокоста и днес живее във Великобритания.

Почина последният жив освободител на Аушвиц

Според Гайер понякога оркестрите свирели тайно за други затворници. "Много от затворниците са били изключително благодарни за музиката, която са чували, тя им е давала усещане за нормалност в едно невъобразимо място, това е било тяхната светлина в мрака", сподели той. Много от откритите от пиеси са непълни, а някои от тях са били изгорени по краищата. Задачата на Гайер е била да съедини съответстващите части и да композира отново липсващите такива. "Това е много трудно начинание. Все едно да се опитваш да си спомниш роман, дума по дума, но музиката е значително по-сложна."

Четири от възстановените пиеси ще бъдат изпълнени от Constella Music, чиято работа включва опера, танц, филмова и концертна музика, в Sadler's Wells. "Оркестрите на Аушвиц" ще бъде изпълнена като част от концерт по случай десетата годишнина на Constella Music. Тя ще бъде изпълнена така, както може би е била изпълнявана по онова време, с акордеони и саксофони и без дървени и духови инструменти.

"Момчето, което последва баща си в Аушвиц" - защо да прочетем тази книга (ВИДЕО)

Източник: БГНЕС