Тролове и хейтъри се използвали масово, имитирали гражданска дискусия
Партиите наемали хора и фирми, които да ги защитава в интернет.
„Наема се една фирма, която да залее интернет пространството с някакви мнения, които да покажат, че дадена теза е много харесвана от обществото”, това заяви в предаването „Здравей, България” главният редактор на offnews.bg Владимир Йончев.
Темата излезе на дневен ред, след като сайтът Биволь съобщи за изтекъл списък с "партизанските" псевдоними на активисти на БСП, с които те коментират в медийни сайтове.
Списъкът съдържа 17 медии и е изготвен в началото на януари 2013 г. на компютъра на софийския общински съветник от БСП Гергана Алексова. Това показват метаданните на изтеклия Excel файл с име acaunti_medii.
„Партизанският подход - т.е. активно ГРАЖДАНСКО участие във вече функциониращи надпартийни страници, групи, създаване на каузи във Фейсбук и изпращането им до приятели. Това е ефективен начин да се създадат настроения и да се разпространяват слухове”, се казва в документа.
„Това не значи, че г-жа Алексова сама го е изготвила или непременно компютърът е домашният й”, заяви Атанас Чобанов от Биволь. Според него укорителното е не това, че се защитават дадени позиции в интернет, а по-скоро това, че се прави за разпространяване на слухове.
„Още през 2011 година на един пленум на БСП, г-н Кутев (бел.ред. Антон Кутев) предложи стратегия за овладяване на Фейсбук и форумите”, обясни Чобанов. По думите му подобен документ е имало и в ГЕРБ.
„Предполагам, че всички партии имат такива партизански отряди. Това обаче изкривява обществения дебат”, смята Чобанов.
„Нямам компютър на мое име, нито регистрация софтуер на мое име, за да има такава регистрация”, заяви Гергана Алексова в студиото на „Здравей, България”. „Това е един документ, който не съм го виждала”.
„Не организирам тролове. Моята работа беше да подпомагам медиите, да организирам участието на кандидат-депутатите в медиите. Не съм се занимавала с интернет”, заяви Алексова.
Според Владимир Йончев използването на хейтъри и тролове е масово от партиите.
„Най-дразнещото е когато един човек се представя с много имена и се опитва да имитира дискусия. А най-неефективният и глупав начин е наемането на фирма за това”, заяви Йончев.