При какви условия общината би пристъпила към тази мярка?
Спешни мерки срещу замърсяването на въздуха в столицата. Общината обмисля въвеждането на дни с безплатен градски транспорт, след като фините прахови частици в града се вдигнаха пет пъти над нормата. При какви условия общината би пристъпила към тази мярка?
Отиваме на гости на Иван Петров. Той се отоплява с печка на дърва, а според общината това е и сред основните причини за мръсния въздух.
„Аз се отоплявам предимно на дърва и в никакъв случай няма един разумен човек, който да каже, че твърдото гориво във вида на дървесината замърсява въздуха”, казва Иван Петров.
Според Иван най-важното при отоплението на твърди горива е правилното изгаряне. Той, например, ползва изгорялата дървесина за наторяване и не смята, че неговата печка замърсява въздуха. Според него проблемът е в интензивния автомобилен трафик.
„Ние много рядко отваряме прозореца към улицата, тъй като е невъобразимо замърсяването”, добавя Иван.
Не само колите, но и печките са причината за мръсния въздух през зимата, категорични са експертите. И предлагат решения.
„Използване на по-качествени въглища, по-високо калорични въглища за отопление, както и използването на сухи дърва за огрев”, обяснява Тодорка Петкова, гл.експерт в ИАОС.
А природозащитници се обявяват против практиката да се раздават въглища за отопление на енергийно бедните и настояват за по-крути мерки за справяне с проблема. Съгласни са и в Столична община.
„Ние даваме пример. Подменяме инсталациите за отопление в периферията на Столичната община, където до скоро се отопляваха на нафта, на дърва”, обяснява кметът на София Йорданка Фандъкова.
Въпреки това обаче София заема челни позиции в списъка на европейските столици с мръсен въздух. В големите градове в Европа се предприеха спешни мерки още в края на миналата година – беше ограничено автомобилното движение, а в дните с най-голямо запрашаване на въздуха, градският транспорт се ползваше безплатно.
„Имаше го във Варшава, имаше го в Париж. Вече се прави във френската столица от няколко години това нещо”, казва Веселин Кирев от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт.
„Ние също обсъждаме такива мерки, но искаме да видим дали те са ефективни, защото аз съм разговаряла с кметове на градове, които предприемат такива действия, досега не е доказан голям такъв ефект”, добавя столичният кмет Йорданка Фандъкова.
А от общината обещават още мерки, сред които нови велоалеи и озеленяване.
Повече по темата гледайте във видеото.