Зависи кого попиташ, казва Даница Кирка от Асошиейтед прес в свой анализ

Brexit или Армагедон? Зависи кого попиташ, казва Даница Кирка от Асошиейтед прес в свой анализ

Brexit е надвиснал, а също и Армагедон, ако вярвате на медийните заглавия във Великобритания.

Вестниците са пълни с истории за недостиг на храни, запаси от медикаменти, отменени полети и войници по улиците на Великобритания, ако страната напусне ЕС през следващата година без споразумение за бъдещите отношения между тях.

Тези прогнози зачестиха след като позициите на двете страни изглежда се втвърдиха и британски представители направиха серия изказвания за подготовката на Brexit без споразумение, който може да прекъсне търговията с Европа. Премиерът Тереза Мей не помогна за разсейване на опасенията, като каза, че правителството се готви за всички варианти.

Всички приказки за сериозните последствия само изтъкват колко е трудно да се намери начин как се скъсат връзките, развити в продължение на десетилетия, в момент, когато времето за преговори изтича, каза Бен Флечър, директор за външните отношения на Федерацията на работодателите в инженерните технологии (EEF).

"Опитваме се да отхвърлим 40 години интеграция с четири или шестседмични преговори; това е ужасяващо", каза Флечър и добави: "То е със същата степен на сложност, както да разделиш атом ... Трябва да разберем колко трудно нещо е".

Тереза Мей поема лично преговорите за Brexit

С изтичането на времето напрежението се засилва, се казва в анализа. Повече от две години след като Великобритания гласува да напусне ЕС и двете страни казват, че трябва да изготвят споразумение до октомври, за да се гарантира, че то ще бъде одобрено от всички страни членки преди Лондон да напусне блока на 29 март.

Без сделка, 40 години свободна търговия между Великобритания и Европа ще приключат и това ще задейства мита и гранични проверки, които могат да забавят транспортирането на всичко, от храни и горива, до дрехи и коли. И още по-важно - Лондон ще излезе от общоевропейските споразумения, регулиращи сфери като авиацията и предписването на лекарства, а това може да доведе до отменяне на полети и нарушение в доставките на медикаменти.

Изявления на министрите за Brexit Доминик Рааб и на здравеопазването Мат Ханкок миналата седмица за приготовленията на правителството породиха прогнози за запасяване на супермаркетите, километрични колони от камиони на граничните пунктове и пътници, чакащи три часа паспортна проверка.

Тези изявления бяха резюме на 70-те предупреждения, които правителството планираше да разпространи през лятото, за да информира бизнеса и гражданите за стъпките, които трябва да предприемат в подготовка за Brexit без споразумение. След критиките, че изявленията от миналата седмица са всели паника и са подкопали Brexit, сега правителството възнамерява да публикува предупрежденията на два етапа, първия в средата на август и втория през септември, според съобщения в британските медии.

Без търговско споразумение Лондон може и да не плати "бракоразводната" сметка с ЕС

Премиерът Мей каза, че макар да очаква да договори сделка, която ще запази свободната търговия, правителството постъпва правилно, подготвяйки се за "всички варианти".
"Не става дума само за запасяване", каза тя в интервю за британската телевизия Канал 5 и добави: "Целта е да гарантираме, че ще можем да продължим да правим каквото е необходимо, след като напуснем ЕС, ако напуснем без сделка".

Нови опасения възникнаха във вторник, когато представители на местните власти в Дувър, от английската страна на Ламанша, разпространиха анализ как Brexit без споразумение ще засегне района около най-натовареното фериботно пристанище в Европа.

Анализът, озаглавен "Операция Брок", прогнозира, че ще има постоянна "тапа" от камиони, чакащи да прекосят Ламанша, създавайки колона дълга 40 мили (65 километра) навътре в сушата. Близо 10 000 товарни камиона минават през Дувър в пиковите дни, съставляващи една шеста от стоковата търговия на Великобритания, на стойност 119 милиарда лири (156 милиарда долара) годишно. Близо 99 процента от товарите, минаващи през пристанището, са от други страни на ЕС.
"Ако времето за чакане се увеличи, бързоразвалящите се стоки могат да бъдат увредени и веригите за доставки прекъснати", отбелязва докладът.

Хранително-вкусовата промишленост също направи предупреждения. Джим Уиншип, директор на Британската асоциация за сандвичи и готови храни, казва, че може да бъде затруднено доставянето на съставки като марулите и доматите, много от които идват от континентална Европа.

"Има риск за познатия ни хамбургер", каза Уиншип.
И докато сандвичите може да не са най-острият проблем пред Великобритания, потенциалните последици отиват много по-далече, твърди АП.

Фармацевтичната компания "Санофи" започна да складира медикаменти и ваксини във Великобритания повече от обикновено, по силата на планове за извънредни мерки срещу възможни транспортни забавяния след Brexit.

Базираната в Дъблин "Райънер", най-натоварената европейска авиокомпания, възнамерява да включи в билетите за летния сезон за пътувания през 2019 г клауза, предупреждаваща клиентите, че билетите им няма да бъдат валидни, ако Брекзит прекъсне полетите между Великобритания и ЕС. Авиокомпанията подчерта опасенията си от Brexit без споразумение миналата седмица, заявявайки, че рискът "е подценен".

Вероятно това идва в повече за привържениците на Brexit като Маркъс Фиш, депутат от управляващата Консервативна партия. Той обвини правителството, че води кампания за всяване на паника, насочена да убеди електората да приеме "по-мека" форма на Brexit, която ще остави страната обвързана с ЕС за години напред.

"Това са безотговорни, всяваща паника безсмислици и те трябва да спрат веднага", каза той пред Би Би Си и допълни: "И трябва да се подкрепи Brexit, за който хората гласуваха".

Тези коментари бяха направени след като миналия месец правителството обяви предложението си към ЕС, което ще спре свободното движение на работници и юрисдикцията на Съда на Европейския съюз, но ще позволи митнически съюз за търговия със стоки и земеделска продукция. Това бързо бе отхвърлено от преговарящия на ЕС Мишел Барние, който препотвърди, че Великобритания не може да запази достъпа си до европейския пазар, ако не приема останалите базови принципи на блока.

Министри сега обикалят европейските столици, опитвайки се да убедят лидерите на страните от ЕС, че евентуален провал да се постигне компромис ще засегне и техните страни.
Външният министър Джереми Хънт призова Франция и Германия да използват влиянието си върху Европейската комисия, за да предотвратят лош изход.

"Има реален шанс да не се стигне до споразумение", каза той пред в."Ивнинг Стандард" и допълни:"Всеки предполага, не, не, не, това не може да се случи. Ами, всъщност би могло".

Автор: Даница Кирка от Асошиейтед прес

Превод: Алексей Маргоевски за БТА

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.

Редактор: Красимира Кръстева