Разказва Виктория Бояджиева

Поредна киберизмама дебне в интернет пространството. Този път онлайн магазини привличат клиенти с примамливи оферти и точно преди последната стъпка за завършване на поръчката добавят безумни суми за доставка. Разчитат на невниманието на потребителите, а когато те платят, няма начин да се свържат с търговеца. Как се случва измамата - разказва Виктория Бояджиева.

Хубава чанта на добра промоционална цена в прилежно подреден сайт. На пръв поглед това вижда Мария Балабанова.

Оказва се обаче, че това е поредната кукичка, хвърлена в морето от онлайн измами.

„Видях, че може да се плаща само и единствено с карта. Няма наложен платеж. От там се сетих, че нещо не е наред. Направи ми най-силно впечатление, че докато не си въведеш всички детайли, не виждашкаква е доставката. Трябва да въведеш адрес, телефон и тогава ти изчислява 999 лева доставка. Видях тази голяма сума и се отказах”, разказа потърпевшата Мария Балабанова.

Нова фишинг атака със заплашителни имейли (ВИДЕО)

В общите условия на сайта пише, че цената на доставката е 20 лева. Въпреки това се добавят почти 1 000 лева към сметката точно на последната стъпка, на един клик от завършване на поръчката.

 „След като видях, че няма никакви други контакти, освен един имейл, предположих, че става дума за събиране на лични данни”, обясни жената.

 

 

Оказва се, че това не е единственият сайт, в който е заложен такъв капан. Мария намира 3 такива.

„Потърсих в Google същата снимка, за да видя дали не се предлага конкретната чанта на друго място. В крайна сметка се оказа, че я има в няколко сайта. При всичките доставка беше 1 000 лева. Логото и имейлът бяха различни”, каза още Мария.

Снимките на продуктите от тези три сайта могат да бъдат намерени и в много други чуждестранни онлайн магазини – гръцки, унгарски, румънски. Опитът на киберспециалистите показва, че обикновено снимките се крадат, такива продукти изобщо не съществуват и се търгува всъщност с наивността на потребителя.

Огромната сума за доставка изненада дори Любомир Тулев – киберекперт с дългогодишна си практика. Той обръща внимание, че по време на всички стъпки системата изписва, че цената за доставка ще бъде изчислена по-късно. Потребителят вижда само цената на продукта – така остава заблуден, че прави много изгодна покупка до самия край.

НОВА ТЕЛЕФОННА ИЗМАМА: Жена пътува до Румъния, за да даде 15 000 лева

Стойността на доставката е заложена с код, независимо от продукта или от локацията на потребителя.

Мария не е подала сигнал към Комисия за защита на потребителите, защото не е извършила плащане. Но се оказва, че въпреки това е имала основание да сезира институциите, защото по закон има нарушение.

 „Още в процеса, в който всъщност потребителят бива заблуждаван, точно на предпоследната стъпка преди да направи въпросното плащане. Тогава е моментът, в който може да се подаде сигнал”, каза още Тулев.

Проверката на киберспециалиста Любомир Тулев, който е и е бивш служител ГДБОП в отдел киберпрестъпност, показва, че не случайно сайтовете изглеждат идентично. Зад тях стои едно и също име – българско. По наш сигнал проверка направи и Комисията за защита на потребителите.

„Това е нелоялна практика от гледна точка на нашите функции и ние в момента издирваме търговеца”, каза Димитър Маргаритов, председател на КЗП.

В такъв случай глобата е от 1000 до 30 000 лв. Но фактът, че сме стигнали до българско име, не означава, че сме намерили измамника. Такъв човек може изобщо да не съществува.

„Макар и домейнът да е с окончание бг, сигналът се хоства в Канада и в момента ние очакваме от българските институции да ни подадат информация за конкретно лице и кой търговец стои зад името Иван Иванов. Вероятно става въпрос за опит за кражба на данни и кражба на голяма сума пари”, обясни Маргаритов.

Дори само от един имейл адрес може да се стигне до банкова сметка. И най-вече до сумите в нея, казва председателят на комисията. По думите му в случая може да отнеме месеци да бъде издирен измамникът, ако той не е българин. Но какво може да направи през това време някой, който е платил 999 лева за доставка?

„За съжаление, в този случай потребителят има доста лимитирани действия. Освен да се свърже с компетентните органи, може да се свърже и със своята банка, която е издател на неговата дебитна или кредитна карта и да каже, че току-що е станал жертва на онлайн измама, съответно банката да блокира това плащане. Много е важна бързата реакция на потребителите”, каза още Тулев.

Тоест потребителят ще си получи обратно парите чак след доказване на измама и то ако се е усетил навреме.

"НА ТВОЯ СТРАНА": Как да се предпазим от източване на картата при онлайн пазаруване?

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за информационния бюлетин на nova.bg ТУК, за да получавате най-важните новини от деня на електронната си поща.