Снимка: iStock
Това може да е една от най-тежките промишлени аварии с метан в историята
Очевидният саботаж на двата газопровода "Северен поток" може да е една от най-тежките промишлени аварии с метан в историята, но не е голямо климатично бедствие, заявиха учени. Метанът - парников газ, който е до 80 пъти по-силен от въглеродния диоксид, се изпуска в атмосферата от 4 кипящи петна на повърхността на Балтийско море.
Във вторник вечерта председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен осъди "саботажа" и "умишленото нарушаване на активната европейска енергийна инфраструктура".
Това е и посегателство срещу глобалната околна среда, пише “Politico”. Ето отговорите на осем ключови въпроса за въздействието на течовете върху природата:
1. Какво количество метан е имало в тръбопроводите?
Нито една правителствена агенция в Европа не може да каже със сигурност колко газ е имало в тръбите.
Откриха четвърти теч по тръбопроводите „Северен поток“
"Не мога да кажа, защото тръбопроводите са собственост на Nord Stream AG, а газът идва от "Газпром", заяви говорител на германското министерство на климата и икономиката.
Двете тръби на "Северен поток 1" са засегнати. Те са в експлоатация, въпреки че Москва спря да доставя газ преди месец. "Може да се предположи, че става въпрос за голямо количество газ в тези линии", каза германският служител. Само една от линиите на "Северен поток 2" е била поразена. Тя не е в експлоатация, но миналата година е била запълнена със 177 млн. куб. м газ.
2. Какво количество се изпуска?
Оценките за общото количество газ в тръбопроводите, които са изтекли, варират от 150 млн. куб. м до 500 млн. куб. м. Средният диапазон на тези оценки показва изтичане на около 200 000 тона метан, според Пол Балкомб, преподавател по химическо инженерство в Имперския колеж в Лондон.
Кристофър Бьотцау, директор на Датската агенция по енергетика, заяви пред репортери, че изтичането се равнява на около 14 милиона тона CO2, което е около 32% от годишните емисии на Дания.
Москва: Течовете в „Северен поток“ са в зона, контролирана от разузнавателните служби на САЩ
Федералната агенция по околна среда на Германия изчисли, че течовете ще доведат до емисии от около 7,5 млн. тона еквивалент на CO2 - около 1 % от годишните емисии на Германия. Агенцията също така отбеляза, че по тръбопроводите няма "уплътнителни механизми", "така че по всяка вероятност цялото съдържание на тръбите ще изтече".
Поне един от течовете е в датски води, Дания ще трябва да добави тези емисии към своя климатичен баланс, заяви агенцията.
Но не е ясно дали целият газ в тръбите действително ще бъде изпуснат в атмосферата. Метанът се консумира и от океанските бактерии, докато се движи през водния стълб.
3. Как се сравнява това с предишни течове?
Най-голямото изтичане, регистрирано някога в САЩ, е изтичането през 2015 г. в каньона Алисо с около 90 000 тона метан в продължение на месеци. Тъй като горните оценки за това какво може да се изпусне в Балтийско море са повече от два пъти по-големи, бедствието от тази седмица може да се окаже "безпрецедентно", казва Дейвид Маккейб, старши учен от работната група "Чист въздух".
Саботаж или авария - какво се случва с газопроводите на "Северен поток"
"Изтичането е наистина обезпокоително. Това е истинска пародия, екологично престъпление, ако е било умишлено", заяви Джефри Каргел, старши научен сътрудник в Института за планетарни изследвания в Тусон, Аризона.
4. Ще има ли това ефект върху световните температури?
"Количеството газ, загубено от газопровода, очевидно е голямо", казва Каргел. Но "това не е климатична катастрофа, както може да се предположи".
Годишните световни въглеродни емисии са около 32 милиарда тона, така че това представлява малка част от замърсяването, което предизвиква изменението на климата. То дори бледнее в сравнение с натрупването на хиляди промишлени и селскостопански източници на метан, които затоплят планетата.
"Това е едно малко мехурче в океана в сравнение с огромните количества така наречен "неорганизиран метан", който се отделя всеки ден по целия свят поради неща като фракинг, въгледобив и добив на нефт", казва Дейв Рий, изпълнителен директор на Единбургския институт за климатични промени.
Лаури Миливирта, водещ анализатор в Центъра за изследване на енергетиката и чистия въздух, заяви, че това количество е приблизително сравнимо с количеството метан, изтичащо от цялата нефтена и газова инфраструктура на Русия през всяка работна седмица.
5. Засегната ли е околната среда?
Докато газът все още изтича, непосредствената околност е изключително опасно място. Въздухът, който съдържа повече от 5 процента метан, може да бъде запалим, каза Редер, така че рискът от експлозия е реален. Метанът не е токсичен газ, но високите му концентрации могат да намалят количеството на наличния кислород.
Корабоплаването е ограничено в радиус от 5 морски мили (9.26 км.) около течовете. Причината е, че метанът във водата може да повлияе на плаваемостта и да разкъса корпуса на плавателния съд.
Морските животни, които се намират в близост до изтичащия газ, сигурно няма да оцелеят - особено тези, които не умеят да плуват, като например медузите, каза Редер. Но не се очакват дългосрочни последици за местната околна среда.
"Това е безпрецедентен случай", каза той. "Но от сегашното ни разбиране бих казал, че локалните ефекти върху морските обитатели в района са по-скоро малки."
6. Какво може да се направи?
Някои предложиха останалият газ да бъде изпомпан, но говорител на германското министерство на икономиката и климата заяви, че това не е възможно.
След като газопроводът се изпразни, "той ще се напълни с вода", добави говорителят. "В момента никой не може да се спусне под водата - опасността е твърде голяма заради изпускащия се метан."
За всеки ремонт ще отговаря собственикът на газопровода Nord Stream AG, заявиха германците.
7. Трябва ли да го подпалят?
Подпалването на газа не само ще изглежда впечатляващо, но и ще намали значително въздействието на изтичането върху глобалното затопляне. Метанът е съставен от въглерод и водород, а при изгарянето му се образува въглероден диоксид, който е между 30 и 80 пъти по-малко затоплящ планетата на тон от метана. Подобен тип горене е широко разпространен метод за намаляване на въздействието на изтичащия метан.
От чисто климатична гледна точка подпалването на изходящия метан има смисъл. "Да, определено - това ще помогне", казва Пиърс Форстър, директор на Международния център за климата "Пристли" към университета в Лийдс.
Но ще има проблеми с безопасността и потенциални опасения за околната среда, включително замърсяване на въздуха от горенето. "При наличието на земя - населения и туристически остров Борнхолм - наблизо, не бихте рискували да се впуснете в това", каза Редер.
Нито едно правителство все още не е посочило, че това се обмисля.
8. Колко време ще продължи това и какво следва?
"Очакваме, че газът ще изтича от тръбите до края на седмицата. След това, на първо място, от датска страна ще се опитаме да излезем и да проучим каква е причината и да се приближим до тръбите, за да можем да го проучим правилно. Ще можем да направим това, когато изтичането на газ спре", заяви директорът на Датската енергийна агенция Бьотцау пред местни медии.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.